درمان نکردن کیست مویی چه عوارضی به دنبال دارد؟

سپتامبر 18, 2019
درمان نکردن کیست مویی چه عوارضی به دنبال دارد؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوع کمتر شایع از بیماری های مقعدی است که امروز با توجه به تغییرات عمده در سبک زندگی و کاهش تحرک شیوع گسترده ای پیدا کرده است. کیست مویی در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند در اثر عواملی از جمله سایش پوست، استفاده از لباس هایی نامناسب با الیاف غیر طبیعی، نشستن به مدت طولانی و اضافه وزن و …. ایجاد شود.

این عارضه همچنین علائمی مانند، تب، درد، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب ایجاد کرده و می تواند خونریزی را نیز به دنبال داشته باشد. بسیاری از افراد به علت واقع شدن این کیست در ناحیه‌ای حساس از بدن و به سبب عواملی چون ترس و یا خجالت از درمان آن سرباز می زنند. دسته ای دیگر از بیماران گمان می کنند، امکان درمان کیست مویی با درمان های خانگی وجود دارد، که این امر نیز می تواند موجب تاخیر طولانی مدت در فرآیند درمان شده و عود بیماری و بروز عوارض کیست مویی را به دنبال داشته باشد.

عوارض شایع کیست مویی

کیست مویی باید هر چه سریع تر درمان شود، زیرا در صورت بی توجهی به درمان ممکن است، عوارض کیست مویی پدید آید و حتی فرآیند درمان را نیز با اختلال مواجه نماید.

عدم درمان کیست مویی موجب گسترش عفونت شده و این امر نتیجه ای جز پیچیده شدن روند درمان را به دنبال ندارد. بی توجهی درمان عوارضی به جز درد شدید، عفونت و آبسه های مکرر، تخریب بافت بدن، التهاب و تورم شدید کیست را به دنبال نداشته و می تواند موجب شود، در حین عمل جراحی مقدار بیشتری از بافت‌های بدن حذف شوند و یا در نهایت سایر اعضای بدن درگیر این بیماری شوند. همه این عوامل موجب می‌شود، درمان پیچیده و مشکل گردد و گاهاً مدت زمان بهبودی تا چند برابر حالت معمول افزایش یابد.

تا به حال به عوارض کیست مویی پرداختیم که تنها ناخوشایند بوده و می‌تواند فرآیند درمان را با اختلال مواجه نماید، اما یکی از مهمترین عوارض کیست مویی که حتی ممکن است زندگی را تهدید کند، احتمال بروز سرطان پوست است.

این سرطان در صورت عدم درمان کیست به مدت طولانی ایجاد می‌شود. زیرا که آلودگی کیست موجب می شود، سلولهای پوست به تدریج دچار تغییر و تحول شوند؛ و سرطان پوست را ایجاد کنند. در این حالت سرطان از بافت آلوده کیست مویی شروع شده و به تدریج به سایر نواحی بدن گسترش می یابد.

تنها راهکار درمان بیماری کیست مویی عمل جراحی و استفاده از روشهای تهاجمی برای درمان است، زیرا کیست مویی با استفاده از دارو قابل درمان نخواهد بود. اما یکی از روشهای ساده برای درمان استفاده از لیزر است که موجب شده درمان در کمتر از یک ساعت انجام شده و دوران نقاهت پس از درمان نیز به شدت کاهش یابد. در ضمن لیزر کیست مویی روشی بدون درد و یا خونریزی است.

لیزر درمانی موجب شده حتی افرادی که زمان کافی برای جراحی ندارند نیز بتوانند بیماری خود را درمان کرده و در معرض عوارض کیست مویی قرار نگیرند.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶

آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5