درمان فیستول با لیزر بدون جراحی و “قطعی”

فیستول

آیا فیستول بدون جراحی درمان می‌شود؟ یکی از روش‌های قطعی و بدون بازگشت برای از بین بردن این بیماری، درمان فیستول با لیزر است که به دلیل سهولت در انجام، نتایج قطعی و رضایت بالای بیماران، توانسته تا حد زیادی جایگزین سایر روش‌های درمانی مثل عمل جراحی، تزریق چسب فیبرین و غیره شود.

در مقاله ای دیگر از کلینیک پایتخت همراه ما باشید تا با نحوه درمان فیستول بدون جراحی و با لیزر، مزیت‌های لیزر فیستول، فیلم عمل و همچنین هزینه لیزر درمانی این عارضه آشنا شوید:

درمان قطعی فیستول در کلینیک پایتخت

در مورد این عارضه باید بگوییم هیچ درمان غیر تهاجمی مانند مصرف دارو و روش‌های خانگی برای درمان فیستول کارساز نخواهد بود و تنها می‌تواند میزان عفونت فیستول را کاهش دهد و مجرای ایجاد شده حاصل از بیماری باید توسط روش‌های تهاجمی‌تر مانند لیزر یا عمل جراحی برطرف گردد. البته یکی از عواملی که منجر به ایجاد این عارضه می‌شود، آبسه مقعدی است. اگر عفونت آبسه به موقع درمان نشود می‌تواند مجرای فیستول مقعدی را به وجود بیاورد.

مطلب مرتبط: بیماری فیستول چیست؟

درمان فیستول با لیزر و بدون جراحی

در مقایسه دو روش درمان فیستول با لیزر و جراحی سنتی، لیزر بسیار محبوب‌تر است. لیزر به عنوان یک روش امن و کم خطر شناخته می‌شود که احتمال بروز آسیب در عضلات اسفنکتر مقعدی در آن به حداقل می‌رسد. برای درمان فیستول بدون جراحی باید از روش لیزر استفاده کنید که هیچ یک از عوارض روش‌های قدیمی را ندارد و بدون درد و خونریزی انجام می‌گیرد. لیزر فیستول با استفاده از اشعه یکپارچه مادون قرمز صورت می‌گیرد و این اشعه مسیر فیستول را ترمیم می‌کند و مانع از گسترش بیماری می‌شود.

مراحل لیزر

در این روش سعی می‌شود با استفاده از انرژی لیزر، فیستول مقعدی به آرامی برداشته شود.

1. پروب فیبر نوری انعطاف‌پذیر و تابشی از بیرون به داخل مجرای فیستول وارد می‌شود و دوباره از انتهای مجرا خارج می‌شود.
  2. با تابش اشعه لیزر، عفونت به صورت کنترل شده از بین می‌رود و مجرای فیستول ترمیم می‌شود. غده مقعدی که در ابتدا باعث ایجاد این بیماری شده بود هم غیرفعال می‌شود.
  3. بستن دهانه داخلی فیستول توسط لیزر آنطور که انتظار می‌رفت امکان پذیر نیست.
  4. پس از تمیز شدن و تخلیه کامل مجرای بیماری، محل لیزر معمولا بدون بخیه و باز باقی می‌ماند تا از قسمت داخلی و خود به خود درمان شود.

البته انتخاب دکتر جراح فیستول که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد، برای پیشگیری از ایجاد آسیب در بافت اطراف مقعد و جلوگیری از بازگشت دوباره بیماری بسیار حائز اهمیت است.

وقت مشاوره از بهترین کلینیک لیزر فیستول در تهران

برای تعیین وقت مشاوره با دکتر متخصص از طریق شماره زیر اقدام کنید.

فیلم جراحی فیستول مقعدی با لیزر

در روش جراحی فیستول با لیزر، ابتدا نخ ستون را از مجرای بیماری عبور می‌دهند. سپس با استفاده از لیزر این مجرا از قسمت بالایی سوزانده می‌شود.

مهم‌ترین عارضه‌ای که باعث شده پزشکان به جز در مواردی خاص درمان با جراحی را پیشنهاد نکنند، احتمال آسیب به عضله اسفنکتر خارجی است. زیرا اگر این عضله در اثر تیغ جراحی آسیب دیده و یا قسمتی از آن قطع شود، نمی‌تواند به وظیفه خود که کنترل دفع است، عمل نماید.

مزیت‌های لیزر

در اکثر موارد بهترین راه درمان فیستول با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با این روش شکاف داده می‌شود. روش لیزر در مطب یا کلینیک توسط بی حس کننده بدون درد و خونریزی در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود. استفاده از لیزر به این دلیل که عروق خونی و عصبی را ترمیم می‌کند، موجب می‌شود بیمار هیچ درد و خونریزی را تجربه نکند.

لیزر فیستول

از مهم‌ترین مزیت‌های درمان فیستول با لیزر و بدون جراحی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• این روش بدون درد و خونریزی انجام می‌شود
  • لیزر نه تنها عفونت فیستول را درمان می‌کند، بلکه از ابتلا فرد به سایر عفونت‌ها و بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند
  • این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوران نقاهت ندارد
  • لیزر درمانی مانع از آسیب به عضله اسفنکتر می‌شود، بنابراین از بی اختیاری مدفوع نیز جلوگیری می‌شود
  • این روش نیازی به تزریق بیهوشی و تحمل عوارض آن ندارد
  • این روش در مقایسه با جراحی هزینه کمتری خواهد داشت
  • این روش درمان قطعی خواهد بود که از بازگشت و عود مجدد بیماری جلوگیری می‌کند
  • در لیزر جای زخم بسیار کوچک است و معمولا بعد از مدتی از بین می‌رود، در حالی که جراحی باعث بوجود آمدن اسکاری عمیق و بزرگ بر روی بدن می‌شود

لیزر فیستول در تهران

با توجه به حساسیت بالای مقعد توصیه میکنیم بهترین مرکز و پزشک را برای درمان این عارضه انتخاب کنید. دکتر زارعی در کلینیک پایتخت یکی از بهترین پزشکان برای لیزر فیستول در تهران است و بیش از 15 سال است که بصورت تخصصی در زمینه درمان با لیزر بیماری های نشیمنگاهی فعالیت می‌کند.

تعیین وقت سریع برای لیزر فیستول

برای تعیین وقت و درمان سریع فیستول با لیزر از طریق شماره زیر با کلینیک تماس بگیرید.

مراقبت بعد از عمل لیزر فیستول

با اینکه دوران نقاهت بعد از عمل لیزر کوتاه است اما رعایت مراقبت های بعد از لیزر فیستول به تسریع روند درمان و همچنین پبشگیری از بازگشت بیماری کمک زیادی می‌کند. اما مراقبت‌های بعد از درمان فیستول با لیزر به شرح زیر است:

• استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک
  • گرفتن حمام سیتز یا آبگرم بصورت روزانه
  • پرهیز از کارهایی که در این ناحیه فشار ایجاد می‌کند
  • استفاده از فیبر کافی و میوه و سبزیجات جهت تسهیل در دفع
  • رعایت بهداشت مقعد

هزینه

برای محاسبه هزینه لیزر فیستول باید به فاکتورهای مختلفی توجه شود. این موارد شامل کلینیک یا پزشکی که برای درمان به آن مراجعه می کنید، تعداد و محل مجرای فیستول، شدت پیشرفت بیماری و غیره می باشد. بنابراین پزشک بعد از معاینه بیمار می تواند هزینه لیزر فیستول را اعلام کند.

هزینه جراحی فیستول تفاوت چندانی با لیزر ندارد، اما خوب است به این نکته توجه کنید که در روش لیزر به دلیل درمان سرپایی و بدون بیهوشی، هزینه ها توسط بیمه پرداخت نمی شود. البته معمولا بیمه های تکمیلی،  بخشی از هزینه لیزر را پرداخت می کنند که در این مورد باید از بیمه مربوطه سوال کنید.

آیا احتمال بازگشت فیستول وجود دارد؟

عمل فیستول با لیزر به عنوان روشی قطعی و موثر شناخته می‌شود که با ترمیم بافت های آسیب دیده امکان بازگشت بیماری را به حداقل یعنی در حدود صفر کاهش می‌دهد. این روش می‌تواند تمام عفونت ایجاد شده حاصل از بیماری را به طور کامل از بین ببرد و مانع از بازگشت مجدد بیماری شود.

البته تاثیرات مثبت درمان با لیزر فیستول بستگی به پزشک متخصصی که این عمل را انجام می‌دهد نیز دارد. اگر پزشک از دستگاه های پیشرفته استفاده کند و تخصص لازم در این زمینه را نیز داشته باشد، امکان بازگشت بیماری وجود ندارد.

سایر روش‌های عمل جراحی فیستول

با توجه به پیشرفت در جراحی، چندین گزینه برای عمل جراحی فیستول در دسترس است. مناسب‌ترین روش جراحی برای هر بیمار توسط متخصص کولورکتال و بسته به علائم و شدت بیماری تعیین می‌شود. روش‌های جراحی برای درمان فیستول مقعدی عبارتند از:

قرار دادن ستون: این روش معمولاً برای فیستول‌های پیچیده توصیه می‌شود. این شامل قرار دادن یک بخیه یا نوار لاستیکی (Seton) در فیستول مقعدی است که در برخی موارد نیاز به سفت شدن تدریجی دارد.

فیستولوتومی: این روش با استفاده از چاقوی جراحی یا کوتر الکتریکی، مجرای فیستول را باز می‌کند و به فیستول مقعدی اجازه می‌دهد از داخل به بیرون بهبود یابد.

روش LIFT: با استفاده از روش بین اسفنکتریک می توان فیستول را بدون آسیب رساندن به عضله اسفنکتر، شناسایی و ترمیم کرد.

فیستولکتومی: یک عمل جراحی است که در آن تمام مجاری فیستول به طور کامل بریده می‌شوند. به دلیل آسیب‌های احتمالی عضله اسفنکتر، ممکن است این روش پس از جراحی باعث بی اختیاری مدفوع شود.

فیلم درمان فیستول‌های پیچیده با ستون

در ویدئو زیر عمل جراحی فیستول با تکنیک ستون را مشاهده می‌کنید که طی آن بدون آسیب به عضلات اسفنکتر مقعدی، بیماری درمان می‌شود.

آیا فیستول درمان گیاهی و خانگی دارد؟

به نقل از pristyncare.com گاهی ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و انجام برخی درمان‌های خانگی می‌تواند به بطور موقت علائم فیستول را کاهش دهد، اما به هیچ عنوان درمان قطعی به شمار نمی‌رود. برخی از اقدامات خانگی به شرح زیر است:

گرفتن حمام سیتز: یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به کاهش علائم فیستول مقعدی است که شامل تحریک، تورم، درد و التهاب می‌شود. بیمار باید حداقل 3 تا 4 بار در روز حمام نشسته بگیرد.

رژیم غذایی: مراقب رژیم غذایی خود باشید و معده و دستگاه گوارش خود را سالم نگه دارید. از غذاهای تند، ناسالم و غذاهای چرب پرهیز کنید و شرایط گوارشی را که کمتر مستعد مشکلات هستند، بهبود بخشید.

• نوشیدن آب و مایعات: نوشیدن مقدار زیادی آب؛ به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای فیستول عمل می‌کند. همچنین اجتناب از الکل و نوشابه به کاهش علائم کمک می‌کند. این کار از به پیشگیری از یبوست که به فیستول شما فشار می‌آورد، جلوگیری می کند. همچنین می‌توانید چای زنجبیل، شیر زردچوبه و غیره بخورید.
  • استفاده از بالش‌های دوناتی: اگر مدت زیادی در روز را در حالت نشسته هستید، بهتر است از بالش‌های دوناتی استفاده کنید تا به فیستول فشار وارد نشود.
  • رعایت بهداشت مقعد: همیشه بعد از هر بار اجابت مزاج یا رفتن به توالت ناحیه مقعد خود را تمیز بشویید تا هیچگونه باکتری روی ناحیه باقی نماند. اینکار به پیشگیری از عفونت کمک می‌کند. همچنین اگر فیستول ترشح دارد، در صورت نیاز لباس زیر خود را در طول روز عوض کنید. این امر از گسترش میکروب‌ها و رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین برای درمان گیاهی فیستول می توانید از عسل، سرکه سیب، روغن نارگیل، روغن پونه کوهی و درخت چای استفاده کنید. اما بخاطر داشته باشید ک این گزینه‌ها به عنوان روش‌های تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوالات متداول لیزر فیستول

فرداد

سلام یعنی بعد لیزر میتونم رانندگی کنم یا بشینم؟

بقایی

آبسه داشتم عمل کردم ولی باز عود کرد الان دکتر گفته فیستوله باید چیکار کنم

میرزایی

یعنی تضمینی وجود داره بعد لیزر فیستول دوباره برنگرده؟

محمدرضا

سلام دکتر من 5 سال پیش جراحی فیستول کردم خیلی هم اذیت شدم اما پارسال دوباره عود کرد باید برای درمانش چیکار کنم لیزر میتونه از بین ببرتش؟

نرضیه

سلام دکتر یعنی تو این روش فیستول دیگه برنمیگرده؟

زواری

سلام وقت بخیر چند درصد ممکنه با لیزر هم فیستول عود کنه برای من که یکبار هم جراحی کردم

مهران

سلام ببخشید فیستول درد هم داره؟ من یه مدت هم درد دارم هم یکم ترشح