زگیل دهانی چیست؟ عوامل خطر، تشخیص و درمان HPV در دهان

زگیل دهانی

زگیل دهانی به معنی بروز ضایعات ناخوشایند و گاهی دردناک روی زبان و گلو است که در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این برجستگی‌های کوچک ممکن است به مدت چند ماه تا چند سال از بین نروند. انتقال معمولا از طریق رابطه جنسی دهانی و بوسیدن صورت می‌گیرد.

زگیل زبان به تنهایی خطرناک نیست. اما برخی از انواع HPV که آنها را ایجاد می‌کند، عامل چندین نوع سرطان مرتبط است. اگر به hpv در دهان مبتلا هستید، روابط جنسی خود را محدود کنید و شریکتان را از وجود این بیماری مطلع کنید تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود. تشخیص به موقع و استفاده از روش‌های درمانی مناسب، می‌تواند به کنترل علائم این عارضه کمک کند. با توجه به اینکه بسیاری از مردم در مورد جزئیات زگیل دهانی اطلاعات کافی ندارند، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد علائم HPV در دهان و نحوه تشخیص این بیماری صحبت کنیم. بنابراین برای آشنایی بیشتر با این عارضه همراه ما باشید:

مطلب مرتبط: زگیل تناسلی در زنانزگیل تناسلی مردان

علائم زگیل دهانی

متاسفانه HPV دهانی معمولا علامت مشخصی ندارد و ممکن است فرد مبتلا متوجه آن نشود. همین موضوع می‌تواند دلیلی برای شیوع بیشتر بیماری HPV در سطح جهان باشد. البته یکی از شایع‌ترین علائم HPV بروز زگیل‌های دهانی است. متاسفانه بیماری اچ پی وی می‌تواند به سرطان دهان و حلق نیز تبدیل شود. به همین خاطر، تشخیص به موقع و توجه به علائم هشداردهنده بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به علائم سرطان دهانی اشاره می‌کنیم که معمولا در اثر HPV ایجاد می‌شوند:

شکل ظاهری زگیل در دهان
  • مشکل در بلع
  • گوش دردهای مداوم
  • سرفه کردن خون
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • غدد لنفاوی بزرگ شده
  • گلودرد مداوم
  • توده‌های روی گونه‌ها
  • رشد یا توده روی گردن
  • گرفتگی صدا

اگرچه زگیل دهانی از جمله بیماری‌های عفونی است که می‌تواند علائم زیادی را به دنبال داشته باشد، ولی سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی، ذرات HPV مهاجم را قبل از ایجاد بیماری از بین خواهد برد. بنابراین در بسیاری از موارد، این عفونت در عرض 1 الی 2 سال از بین می‌رود و علائم آن در بدن مشاهده نمی‌شود.

نحوه تشخیص hpv در دهان

هیچ آزمایشی برای تشخیص HPV که باعث بروز زگیل در دهان می‌شود، وجود ندارد. با این حال ممکن است پزشک یا دندانپزشک از طریق غربالگری، علائم مربوط به این بیماری را در شما پیدا کند. اگر روی لب‌ها یا داخل دهان ضایعاتی دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. چون اساسا بیوپسی می‌تواند بهترین راهکار برای تشخیص این بیماری باشد.

Some small oral lesions may look similar to tongue warts but are not warts at all. These include

Lie bumps, small white bumps on the tongue that may be mildly painful but go away on their own in a few days
Cysts
Injuries, usually from biting the tongue
Syphilis sores
Tongue warts can come in various sizes, from a small as 1mm to as large as 1cm or larger

www.byte.com/community/resources/article/warts-on-tongue-dangerous

برخی از ضایعات کوچک در دهان ممکن است شبیه زگیل دهانی به نظر برسند، در حالی که زگیل نیستند. این‌ها شامل موارد زیر است:

• برجستگی‌های کوچک سفید روی زبان مثل آفت که ممکن است کمی دردناک باشند، اما در عرض چند روز خود به خود از بین می‌روند
  • کیست‌ها
  • جراحات حاصل از گاز گرفتن زبان
  • زخم‌های سیفلیس

اگر متوجه شدید که زائده‌های جدیدی روی زبان خود دارید که نمی‌توانید آنها را شناسایی کنید، بهترین راه مراجعه به پزشک برای تشخیص این عارضه است. اگر پزشک قادر به تشخیص قطعی زائده‌ها نباشد و مورد مشکوکی مشاهده کند، انجام برخی تست‌ها و آزمایشات را تجویز می‌کند.

مطلب مرتبط: دکتر زگیل تناسلی

زگیل‌های دهان می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند، از اندازه‌های کوچک 1 میلیمتر تا بزرگ‌تر از 1 سانتی‌متر.

عوامل خطر بروز زگیل در دهان

در موارد خاصی ممکن است احتمال ابتلا به hpv و بروز زگیل در دهان افزایش پیدا کند. از جمله فاکتورهای ریسک بروز زگیل در دهان عبارتند از:

رابطه جنسی دهانی (اورال): یکی از عوامل خطر برای بروز HPV رابطه جنسی دهانی است که می‌تواند مردان را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

شرکای جنسی متعدد: داشتن چندین شریک جنسی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی مقاربتی را افزایش دهد. به همین خاطر است که در برخی کشورهای خارجی، افراد بیشتری با مشکل زگیل دهانی مواجه اند.

سیگار کشیدن: دود سیگار می‌تواند باعث التهاب و زخم دهان شما شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را هم تضعیف کند. به همین خاطر، افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

نوشیدن الکل: تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد الکل می‌تواند خطر ابتلا به عفونت اچ پی وی و زگیل تناسلی را افزایش دهد. بنابراین، افرادی که الکل می‌نوشند و سیگار می‌کشند، بیشتر در معرض زگیل دهانی قرار دارند.

بوسیدن دهانی: هنوز به طور دقیق مشخص نیست که بوسیدن تا چه حد می‌تواند خطر ابتلا به زگیل دهانی را افزایش دهد. اما بدیهی است که چون مخاط دهان افراد تماس پیدا می‌کند، احتمال اینکه در اثر بوسیدن این بیماری منتقل شود، افزایش پیدا می‌کند.

جنسیت: معمولا مردان با خطر بیشتری برای ابتلا به زگیل دهانی مواجه‌اند.

روش‌های درمان زگیل دهانی

به طور کلی، برای درمان زگیل دهانی روش‌های مختلفی وجود دارند که باید حتما از آن‌ها کمک گرفته شود. در غیر این صورت احتمال اینکه علائم فرد افزایش پیدا کند، وجود دارد. از جمله روش‌های درمان زگیل در دهان عبارتند از:

• کرایوتراپی: در این روش از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل دهانی استفاده می شود. همچنین کرایو زگیل تناسلی و مقعدی هم از روش‌های رایج برای از بین بردن این عارضه‌ است.
  • جراحی الکتریکی: می توان از جریان الکتریکی با فرکانس بالا جهت سوزاندن زگیل ایجاد شده در دهان استفاده کرد.
  • برداشتن با جراحی: یکی دیگر از روش‌های درمانی زگیل دهانی، برداشتن آن با کمک تکنیک جراحی است. در این صورت بیمار باید تحت بی حسی موضعی قرار گیرد تا مراحل برداشتن زگیل دهانی انجام شود.
  • لیزر زگیل دهانی: پرکاربردترین روش برای از بین بردن زگیل‌های دهانی، استفاده از لیزر است. این روش با استفاده از اشعه پرتوان لیزر بطور ریشه‌ای زائده‌ها را از بین می‌برد و از مزایای آن می‌توان به عدم آسیب به بافت اطراف زگیل اشاره کرد. لیزر زگیل تناسلی در زنان و مردان هم یکی از پر طرفدارترین روش‌های درمان این عارضه است.
  • استفاده از تری کلرواستیک اسید: تحقیقات زیادی وجود دارند که اثربخشی این ماده را روی زگیل دهانی اثبات کرده اند. بنابراین، می توان به کمک استفاده از این ماده در 30 الی 60 ثانیه، در حدود 45 روز اثربخشی تری کلرواستیک اسید را افزایش داد.

نحوه پیشگیری

از آنجایی که زگیل زبان و دهان معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، با اجتناب از این نوع رابطه می‌توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید. اما گزینه اول برای اکثر مردم راه حلی واقع بینانه نیست، زیرا انسان‌ها خواهان صمیمیت هستند. اما با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید تا حد زیادی از بروز زگیل دهانی پیشگیری کنید:

پیشگیری از hpv با واکسن
  • تنها راه قطعی برای پیشگیری از اچ پی وی، تزریق واکسن گارداسیل یا اچ پی وی قبل از شروع فعالیت‌های جنسی برای افراد تا 45 سال است. این واکسن معمولا در سه دوز و در بازه زمانی 6 ماه تزیرق می‌شود.
  • داشتن رابطه جنسی ایمن می‌تواند به جلوگیری از عفونت HPV در هر دو ناحیه تناسلی و دهان کمک کند. بنابراین حتما از کاندوم استفاده کنید، به خصوص در هنگام رابطه جنسی دهانی.
    محدود کردن تعداد شرکای جنسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به HPV دهانی را کاهش دهد.
    در صورتی که احتمال می‌هید شریک جنسی‌تان به اچ پی وی مبتلا باشد، به طور منظم برای بیماری‌های مقاربتی تست دهید.
    به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
    داشتن یک رژیم غذایی مغذی و ورزش، پرهیز از مصرف بیش از حد الکل و سیگار هم با بالا بردن سیستم ایمنی می‌تواند مقاومت بدن در برابر این ویروس را افزایش دهد.
محسن

سارا

سلام میشه عکس یه برآمدگی گوشتی کنار زبون درومده رو بفرستم بگید چیه؟

کیان

سلام هیچ راهی برای درمان زگیل دهانی غیر از لیزر و فیروز نیست . مثلا با دارو یا چیزی..?

علیرضا

سلام. من یک پسر 22 ساله هستم با یک خانمی حدود شش ماه پیش رابطه دهانی داشتم الان اچ پی وی ایشون مثبت شده. آیا ممکنه من هم مبتلا شده باشم؟ من هیچ زگیلی در دهانم ندارم آیا باید آزمایش بدهم؟

فریما

سلام ببخشید من پشت لبم از داخل یه چیز کوچیک ک برجسته و بیرنگ دراونده شبیه تاول ولی درد نداره ایا زگیله ؟

Ali

سلام

fb

سلام من آفت دهان زدم میتونه نشونه زگیل باشه؟

Franak

سلام من تو لپم هر دو طرف گوشت اضافه دارم یادمه از بچگی بوده ممکنه زگیل باشه؟