علت زگیل در کودکان; راه درمان + علائم، انواع و عکس

زگیل ها عموماً زائده های پوستی بی ضرر اما بسیار شایع هستند و معمولا از هر پنج کودک، یک نفر به این عارضه دچار می‌شود. زگیل های پوستی می توانند در هر نقطه از پوست (صورت و بدن) ایجاد شوند، اما بیشتر در دست ها، انگشتان، پاها و صورت یافت می‌شوند.

حقایق کلی در مورد زگیل کودکان که که والدین باید بدانند:

• حدود 10 تا 20 درصد کودکان زگیل های پوستی مشترک دارند.
  • دختران بیشتر از پسرها به این عارضه مبتلا می شوند.
  • این عارضه ها در کودکان 12 تا 16 ساله بیشتر دیده می‌شود.
  • زائده ها معمولا مسری هستند.

در حالی که زگیل از نظر پزشکی بی ضرر است، برخی از کودکان را بیشتر از سایرین آزار می دهد. برخی از کودکان از این عارضه ها خجالت می کشند. همچنین اگر زگیل در کف پای کودک باشد، ممکن است دچار ناراحتی هنگام راه رفتن شود. درمان نکردن این زائده ها می‌تواند باعث انتشار زائده ها در قسمت‌های دیگر بدن کودک شود.

مشاوره فوری در واتساپ

اگر در مورد زگیل کودکتان نیاز به مشاوره فوری دارید، می‌توانید از طریق واتساپ با مشاوران ما در ارتباط باشید.

به عنوان والدین، مهم است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد این عارضه می شود، چگونه به پیشگیری از آنها کمک کنید و بهترین راه های درمان زگیل در کودکان کدام است. پس با ما همراه باشید:

علت زگیل های پوستی در کودکان چیست؟

زگیل یک عفونت پوستی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. انواع مختلف اچ پی وی منجر به ایجاد انواع مختلف این زائده ها می شود.

• زگیل در کودکان معمولا از طریق تماس مستقیم و مکرر پوست با افرادی که قبلاً به ویروس HPV آلوده شده اند گسترش می یابد.
  • همچنین ممکن است این ویروس از طریق تماس با اشیاء آلوده به ویروس مانند حوله یا ناخن گیر به فرد منتقل شود.
  • کندن یا ایجاد زخم روی زائده ها هم ممکن است منجر به گسترش زگیل در کودک شود.
  • این ویروس همچنین می تواند به طور غیرمستقیم از طریق استخرهای شنا یا دوش های عمومی پخش شود، به خصوص اگر کودک شما پابرهنه باشد و دارای خراش یا بریدگی باشد.

کدام کودکان بیشتر در معرض زگیل هستند؟

زگیل در سنین مدرسه و در نوجوانان شایع تر است. البته همه افرادی که با زگیل در تماس هستند به آن مبتلا نمی شوند و احتمال بروز زگیل در کودکان به دلایل زیر می تواند افزایش بیاید:

کودکانی با سیستم ایمنی ضعیف: افراد دارای سطوح مختلفی از ایمنی در برابر این ویروس هستند و کودکان مبتلا به اگزما و سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به زگیل قرار دارند.

تماس نزدیک با فرد مبتلا: همچنین ریسک ابتلا به این عارضه در کودکانی که بطور مکرر با فرد مبتلا به زگیل های پوستی در تماس هستند، بیشتر است.

علائم و انواع زگیل در کودکان

زائده ها به تدریج ظاهر می شوند و معمولاً دردناک نیستند، مگر زمانی که یکی از آنها در کف پا باشد و باعث ایجاد ناراحتی برای کودک شود. انواع مختلفی از زگیل وجود دارد که عبارتند از:

زگیل های معمولی: این نوع زائده ها می توانند در هر جایی رشد کنند، اما اغلب روی بازوها، دست ها، انگشتان پاها و صورت دیده می شوند.

آنها معمولاً صورتی یا گوشتی هستند و ظاهری برجسته و زبر دارند. این زائده ها مرز مشخصی با پوست دارند و ممکن است نقاط تیره ریز درون آنها وجود داشته باشد. همچنین ممکن است مانند یک گل کلم کوچک روی پوست به نظر برسند. زگیل دست کودکان می تواند روی دست، کنار انگشتان و در مواقعی کف دست ایجاد شود.

زگیل کودکان (معمولی)

زگیل های کف پا: این زائده ها معمولا زیر انگشتان پا و پاشنه پا رشد می کنند و می توانند ناراحت کننده باشند. زائده ها اغلب به این دلیل که روی آنها راه می روید صاف به نظر می رسند.

مطلب مرتبط: درمان زگیل دست و پا با لیزر و کرایو

زگیل های مسطح: اینها معمولا زائده های کوچک و صاف هستند و اغلب در صورت کودکان ظاهر می شوند.

زگیل فیلی فرم یا رشته ای: این زائده ها معمولا کوچک اما گوشتی و باریک هستند و اغلب روی دهان، چشم و بینی یا اطراف آن رشد می کنند.

زگیل های تخت و فیلی

عکس زگیل صورت، دست و پا در کودکان

مشاهده عکس و شکل ظاهری زگیل کودکان به شما در شناسایی و درمان این عارضه کمک می کند.

زگیل پا

در عکس زگیل دست و پای کودکان، می بینید که این زائده ها بیشتر کنار انگشتان دست و پا، روی دست و گاهی کف دست و پا ایجاد می شوند.

زگیلهای دست

بر اساس آمار زگیل دست در کودکان شایع ترین نوع این عارضه است. همانطور که مشاهده می کنید این زائده ها می توانند گوشتی یا تخت باشند.

زگیل صورت

زگیل صورت در کودکان می تواند اطراف لب، چشم ها و روی بینی و حتی گردن ایجاد شود. زائده های روی صورت معمولا فیلی فرم هستند، اما ممکن است به شکل مسطح هم مشاهده شوند.

زگیل های تناسلی هم نوعی از انواع مختلف ویروس HPV هستند که در کودکان شایع نیستند و معمولا بر اثر تماس جنسی ایجاد می شوند. مگر کودکانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته باشند.

برای مشاهده عکس زگیل تناسلی به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

تشخیص زگیل با مراجعه به پزشک

توصیه ما به والدین این است که در صورت مشاهده زائده های مشکوک به زگیل روی پوست فرزندشان، برای بررسی بیشتر و درمان به پزشک مراجعه کنند. مراجعه به دکتر متخصص پوست یا پزشک جراح عمومی که تجربه درمان زگیل کودکان را دارد، گزینه های مناسبی برای تشخیص و درمان این عارضه هستند.

معمولا پزشک با انجام معاینه فیزیکی ساده می تواند این عارضه را تشخیص دهد، اما برای تشخیص نوع آن باید نمونه برداری انجام شود.

چه راه هایی برای درمان زگیل در کودکان وجود دارد؟

زگیل های کودکان گاهی بصورت خود به خود از بین می روند، اما همیشه هم اینطور نیست. برخی از والدین سعی دارند با استفاده از داروها یا روش های خانگی این زائده ها را از بین ببرند، اما معمولا موفق نمی شوند این عارضه را بصورت ریشه ای درمان کنند. در مواقعی زائده های ایجاد شده نیاز به درمان های پزشکی دارند. در ادامه جدیدترین روش های درمان زگیل که بدون درد انجام می شوند را معرفی می کنیم:

درمان زگیل کودکان با روش لیزر: بهترین و سریع ترین راه برای از بین بردن این عارضه است که در یک جلسه نیم ساعته انجام می شود و به دلیل استفاده از بی حسی، کودک شما دردی را احساس نمی کند.

در روش لیزر اشعه یکپارچه لیزر co2 به عمق پوست نفوذ کرده و بصورت ریشه ای این عارضه را از بین می برد. جای زخم و اسکار در روش لیزر باقی نمی ماند و طول نقاهت آن بسیار کوتاه است.

کرایو زگیل: بعد از انجام کرایو یا سرما درمانی، ممکن است در محل زائده ها زخم و تاول ایجاد شود و به همین دلیل خیلی برای درمان زگیل کودکتان مناسب نیست.

مطلب مرتبط: کرایو و لیزر زگیل تناسلی

تعیین نوبت برای لیزر و کرایو زگیل کودکان

از طریق شماره های زیر می توانید خیلی سریع برای گرفتن وقت معاینه و درمان زگیل کودکتان اقدام کنید.

چسب زگیل: استفاده از نوار چسب هم یکی از راه های ازبین بردن این عارضه است که مدت زمان بیشتری طول می کشد اما برای درمان برخی از زائده های زگیل کاربرد دارد. در این روش یک نوار چسب مخصوص به مدت تقریبا 6 روز روی زائده چسبیده می شود و بعد از برداشتن این نوار باید روی زائده با سوهان تراشیده شود.

سپس مجدد از چسب روی زائده استفاده می شود و تا زمانیکه زائده ها بطور کامل از بین برود این روند ادامه دارد.

منبع:

kidshealth.org

webmd.com

آدرس: تهران، میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5
همایونفر

سلام یعنی لیزر و کرایو برای بچه های زیر 3 سال هم انجام میشه

یزدان پناه

سلام وقتتون بخیر شنیدم که درمان زگیل تناسلی با کرایو دردناکه با این وجود.درمان زگیل کودکان. با روش لیزر بهتره یا کرایو؟

Would love your thoughts, please comment.x
()