درمان بواسیر با رابربند (کش لاستیکی)؛ مزایا و عوارض

درمان بواسیر با رابربند

رابربند یا باند لاستیکی روشی است که در آن یک کش لاستیکی در انتهای بواسیر بسته می‌شود تا جریان خون به زائده هموروئیدی قطع شود و این عارضه از بین برود. از رابربند برای هموروئیدهای نوع داخلی درجه 2 و 3 استفاده می‌شود.

بواسیر درجه دو: در این درجه بالشتک‌های هموروئیدی از مقعد خارج می‌شوند اما به خودی خود می‌توانند دوباره به جای اولشان برگردند و نشانه آن خونریزی با درد است. در این درجه ناحیه کوچکی از هموروئید در هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می‌زند که به علت سفت بودن بافت پیوندی کانال مقعد، هموروئید مجددا به درون باز می‌گردد.

بواسیر درجه سه: در این درجه بالشتک‌های هموروئید از مقعد بیرون می‌آیند اما به خودی خود نمی‌توانند به محل اصلی شان برگردند و بایست با دست آنها را به درون مقعد هل داد و نشانه آن احساس درد با خونریزی است.

فیلم درمان بواسیر با رابربند

رابربند یا کش لاستیکی یک روش نسبتا جدید برای درمان بواسیر است که در فیلم زیر نحوه این درمان را مشاهده خواهید کرد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که روش لیزر هموروئید یکی از بهترین و جدیدترین روش‌های درمان این عارضه است که بصورت سرپایی و در زمانی کوتاه انجام می‌شود و برخلاف روش رابربند هموروئید، بیمار درد و خونریزی را احساس نمی‌کند.

نحوه درمان بواسیر با رابربند(کش لاستیکی)

درمان بواسیر با رابربند هم یکی از راه‌های از بین بردن این زائده است که البته گاهی با درد زیادی همراه است. برای انجام این روش، دکتر هموروئید یک دوربین کوچک (آنوسکوپ) را وارد مقعد می‌کند. روش درمان با این وسیله یک بار مصرف به این صورت می‌باشد که حلقه لاستیکی را به دور بالشتک هموروئید انداخته تا مانع خون رسانی به پاکه بواسیر شود و این امر موجب سیاه شدن وخشک شدن تدریجی و در نهایت افتادن بواسیر می‌شود.

این روش در مطب پزشک انجام می‌شود و از بیمار می‌پرسند که آیا کش‌های لاستیکی خیلی سفت هستند یا خیر. اگر نوارها خیلی سفت باشند، ممکن است دارویی به بواسیر تزریق شود تا آنها را بی حس کند.

رابریند هموروئید

مزیت درمان هموروئید با رابربند

• به صورت سرپایی در مطب قابل درمان می‌باشد و دیگر نیازی به حضور بیمار در بیمارستان نیست.
  • بعد از درمان بواسیر با رابربند نیاز به بستری شدن و استراحت مطلق نیست و بلافاصله میتوانید به خانه یا محل کار خود برگردید.
  • نیازی به بیهوشی نیست و با بی حسی موضعی قابل انجام است.
  • بدون درد وخون ریزی می‌باشد.
  • خطر ابتلا به بیماریهای عفونی وجود ندارد و مقرون به صرفه است.

خطرات و عوارض

• عوارض جانبی درمان هموروئید با رابربند نادر هستند اما در ادامه چند مورد را عنوان می‌کنیم:
  • درد شدیدی که به روش‌های تسکین درد پس از این روش پاسخ نمی‌دهد.
  • خونریزی شدید از مقعد
  • ناتوانی در دفع ادرار (احتباس ادرار)
  • عفونت مقعد

بعد از انجام این روش چه انتظاری دارید؟

پس از عمل، ممکن است احساس درد و احساس پری در قسمت پایین شکم خود داشته باشید. یا ممکن است احساس کنید که نیاز به اجابت مزاج دارید. این معمولا پس از چند روز از بین می‌رود. ممکن است در این دوران به داروی ضد درد نیاز داشته باشید.

ممکن است حدود 7 تا 10 روز پس از جراحی، زمانی که هموروئید شما از بین می‌رود، خونریزی کمی از مقعد داشته باشید و این طبیعی است.

برخی از افراد می توانند بلافاصله به فعالیت های عادی خود بازگردند. برخی دیگر ممکن است نیاز به چند روز مرخصی از محل کار داشته باشند.

در حین بهبودی باید از بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن با حرکات روده خودداری کنید.

بهمن رضا یی

سلام من هم بیماری هموف…… درمان با رابربن رامیخام انجام بدم ایا اراک هم این ابزار را دارند