پماد آنتی هموروئید راهنمای طریقه مصرف

پماد آنتی هموروئید

درمان دارویی اولین خط درمان در زمان ابتلا به بیماری شایع هموروئید یا بواسیر بوده که البته فقط در مراحل ابتدایی ابتلا به بیماری و قبل از وخامت آن می‌تواند برای کنترل درد و خونریزی، خارش و سوزش ناراحت کننده فرد مناسب باشد و به صورت موقتی علایم فرد را کاهش دهد. اگرچه این دارو بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه خواهد بود ولی توصیه می‌شود تا جای ممکن از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود زیرا در مواردی ممکن است با ایجاد تأخیر در روند بهبودی فرد منجر به تشدید آسیب بافتی و از دست رفتن زمان طلایی در درمان برخی بیماریهای جدی گوارشی و مقعدی شود.
پماد آنتی هموروئید، دارویی است که برای مقابله با تحریک و تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید ،کنترل التهاب شدید و تورم مقعد، التهاب راست روده و تورم بعد از جراحی ناحیه استفاده می‌شود. این محصول حاوی ترکیبات لیدوکایین، هیدروکورتیزون استات، آلومینیوم ساب استات، زینک اکساید، فنیل افرین و پراموکسین است. فینل افرین به طور موقت باعث کاهش تورم عروق خونی در ناحیه می‌شود. این دارو با مکانیسم خود تورم و ناراحتی را کاهش می دهد. پراموکسین متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان بی‌حسی موضعی است. این ماده با اثر بر روی اعصاب پوست به جلوگیری یا کاهش احساس درد و خارش کمک می‌کند. بعضی از محصولات آنتی هموروئید ممکن است حاوی موادی مانند کره کاکائو، چربی‌های سخت یا مایع باشد که مانع از ایجاد آلودگی بیش از حد مقعد به مدفوع می‌شود.
پماد هموروئید همچنین با مواد تشکیل دهنده‌ای که دارد به حفظ رطوبت و محافظت از مناطق التهابی کمک می‌کند. برخی از رایج‌ترین این مواد شامل لانولین و گلیسیرین است که یک پوشش محافظ روی ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌کنند و در حین مرطوب نگه داشتن آن از ناحیه مقعد ملتهب محافظت می‌نمایند. این ترکیب می‌تواند به کاهش خارش، سوزش و حرکت روده کمتر ناراحت کننده کمک کند. پماد هموروئید فرموله شده است تا برای هر دو نوع هموروئید داخلی و خارجی مؤثر واقع شود. پماد آنتی هموروئید راهی برای تسکین و آرام بخش هموروئید فرد است. کرم‌ها و شیاف‌های آنتی هموروئید نیز از گزینه‌های دیگر درمانی موقت هستند.

پماد آنتی هموروئید یکی از رایج‌ترین درمان های پزشکی است که پزشکان برای از بین بردن علائم هموروئید جزئی توصیه می‌کنند. عوارض جانبی این محصولات غیر معمول است، اگرچه ممکن است یک واکنش آلرژیک به یک یا چند پماد هموروئید نیز وجود داشته باشد.

برخی از پمادهای آنتی هموروئید، تسکین دهنده علایم بواسیر فرد تا هشت ساعت هستند. یعنی فرد می‌تواند با یک بار اعمال آن روز خود را بدون خارش و ناراحتی ناشی از هموروئید سپری کند.

نحوه مصرف پماد آنتی هموروئید

برای استفاده صحیح از کرم آنتی هموروئید باید تمام نکات راهنمایی موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال نمحود. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. قبل از استفاده، منطقه را با صابون ملایم و آب تمیز کنید، خوب شستشو دهید و سپس خشک کنید. محصول را به پوست ناحیه آسیب دیده ۴ بار در روز، معمولاً صبح هنگام و قبل از خواب یا بعد از هر بار اجابت مزاج و یا مطابق دستور پزشک خود استعمال کنید. این فرم‌ها از این دارو برای استفاده در محیط اطراف و فقط در خارج از مقعد استفاده می‌شود. اما شیاف آن به صورت دو مرتبه در روز و داخل مقعدی قابل استفاده خواهد بود و لازم است حتماً قبل و بعد از مصرف آن دست‌های خود را بشویید.

دوز دارو بر اساس شرایط پزشکی بیمار و پاسخ به درمان همورئید تعیین خواهد شد. باید از مصرف بیش از حد این دارو خودداری نمود. اگر علائم در عرض ۷ روز بهبود نیابد و یا در حین مصرف دارو خونریزی یا افزایش درد رخ دهد باید به سرعت با پزشک خود مشورت نمود.

اثرات جانبی پماد آنتی هموروئید

این دارو معمولاً فاقد اثرات جانبی خاص بوده و در مواردی ممکن است درد خفیف یا خارش هم زمان با مصرف دارو رخ دهد. در صورت تداوم اثرات جانبی و یا بدتر شدن آن لازم است به سرعت با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. مصرف این دارو در موارد بسیار نادر با عوارض جانبی ضربان قلب سریع، سردرد، تپش قلب، عصبی شدن، سوزش (لرزش)، کم خوابی همراه است. واکنشهای حساسیتی و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علایم واکنشی شدید آلرژیک مانند راش، خارش پوست، قرمزی، تورم، خستگی، تنگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل تنفس، بلعیدن یا صحبت کردن یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، خونریزی یا درد رکتوم شدید، باید فوری به بیمارستان یا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

احتیاط در مصرف پماد آنتی هموروئید

قبل از استفاده از این محصول در صورت حساسیت به فنیل افرین یا پراموکسین یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.  این دارو در بیماران مبتلا به ضایعات قارچی و ویروسی، عفونت ثانویه ‌و ضایعات سلی مقعد منع مصرف دارد. در صورت ابتلا به هر یک از بیماریهای زیر قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید شامل:

• دیابت؛
  • مشکلات قلبی (به عنوان مثال، درد قفسه سینه، حمله قلبی)؛
  • فشار خون بالا؛
  • اختلال تیروئید؛
  • مشکلات مجاری ادرار به عنوان مثال، پروستات بزرگ شده.

از این محصول در کودکان ۱۲ سال یا کمتر بدون مشورت و تجویز پزشک استفاده نکنید. در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد ضروری با نظر پزشک مصرف شود و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک مربوطه صحبت شود.

اطلاعاتی از انتقال این دارو به شیر مادر وجود ندارد، بنابراین قبل از مصرف در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی پماد آنتی هموروئید

داروهای مسدود کننده بتا آدرنرژیک با کاهش جریان خون کبدی، می‌تواند سرعت متابولیسم لیدوکائین موجود در محصول را کاهش دهند. سایمتیدین نیز داروی دیگری است که از طریق کاهش متابولیسم داروهای موجود در این فرآورده می‌تواند متابولیسم آن‌ها را به تأخیر بیندازد. این پماد همچنین با برخی داروهای ضد افسردگی و کورتیکواستروئیدها تداخل دارویی دارد.

مصرف بیش از حد پماد آنتی هموروئید

این دارو ممکن است در صورت بلع مضر باشد. اگر کسی دارو را بیش از حد مصرف کرده و نشانه‌های جدی از قبیل مشکل دفع یا مشکل تنفس داشته باشد، باید با اورژانس تماس بگیرید. از عوارض جدی این پماد می‌توان به خونریزی از رکتوم، تحریک شدید داخل یا اطراف رکتوم، فشار خون خطرناک (سردرد شدید، تاری دید، وزوز گوش، اضطراب، سردرگمی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامطلوب، تشنج) اشاره کرد. در صورتی که دارو را به طور منظم مصرف می‌نمایید با فراموش نمودن هر دوز میتوانید مجدد مصرف کنید اما در صورت یادآوری آن با فاصله زمانی کم با دوز بعدی از مصرف دوباره آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری پماد آنتی هموروئید

پماد آنتی هموروئید را در دمای اتاق و در درجه حرارت ۶۸-۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) نگه دارید. مارک‌های مختلف این دارو ممکن است نیاز به نگهداری در دمای متفاوت داشته باشند. بسته بندی محصول را برای راهنمایی درباره نحوه نگهداری آن مطالعه کنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ | ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5