درمان فیستول با لیزر از روش های موثر و بدون بازگشت درمان این بیماری است که با استفاده از تجهیزاتی پیشرفته و با آخرین تکنولوژی روز دنیا، توانسته جایگزین سایر روش های درمانی مانند جراحی، تزریق چسب فیبرین و … شود. در مورد درمان فیستول باید بگوییم هیچ درمان غیر تهاجمی مانند مصرف دارو در این مورد کارساز نخواهد بود  و تنها می تواند میزان عفونت فیستول را کاهش دهد و مجرای ایجاد شده حاصل از فیستول باید توسط روش های تهاجمی تر مانند لیزر یا عمل جراحی برطرف گردد.

تصویر درمان فیستول با لیزر

در مقایسه دو روش درمان با لیزر و جراحی، لیزر بسیار محبوب تر است زیرا این روش درمانی هیچ یک از عوارض روش های قدیمی را ندارد و درمان بدون درد و خونریزی انجام می گیرد. درمان فیستول با لیزر با استفاده از اشعه مادون قرمز صورت گرفته و از همین روی این اشعه ناحیه درگیر با بیماری را ضدعفونی می نماید و مانع از گسترش بیماری می شود. در اکثر موارد راه درمان فیستول با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده میشود. این کار در مطب توسط بی حس کننده بدون درد و خونریزی در کمتر یک ساعت انجام میشود و برای عفونت های حاد تر یا بیمارانی که قند خون یا مقاومت بدنی کمتری دارند، این عمل در کلینیک انجام میشود. درمان با استفاده از لیزر به این دلیل که لیزر عروق خونی و عصبی را درمان می کند موجب می شود، بیمار هیچ درد و خونریزی را تجربه نکند.

مهمترین عارضه ای که باعث شده پزشکان به جز در مواردی خاص درمان با جراحی را پیشنهاد نکنند، احتمال آسیب به عضله اسفنکتر خارجی است، زیرا اگر این عضله در اثر تیغ جراحی آسیب دیده و یا قسمتی از آن قطع شود نمی تواند به وظیفه خود که کنترل دفع است، عمل نماید.

مزیت های درمان فیستول با لیزر

از مهمترین مزیت های درمان فیستول با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

درمان فیستول با لیزر

• این روش بدون درد  و خونریزی انجام می گیرد.
  • لیزر نه تنها عفونت فیستول را درمان می کند بلکه از ابتلا  فرد به سایر عفونت ها و بیماری ها نیز جلوگیری می کند.
  • انجام لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوران نقاهت ندارد.
  • درمان با لیزر مانع از آسیب به عضله اسفنکتر شده و به این ترتیب از بی اختیاری در دفع نیز جلوگیری می شود.
  • این درمان نیازی به تزریق بیهوشی و تحمل عوارض آن ندارد.
  • این درمان در مقایسه با جراحی هزینه ای کمتر خواهد داشت.
  • این روش درمان قطعی خواهد بود و از بازگشت و عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل می آورد.
  • درمان با لیزر زخمی کوچکی حاصل از فیستول را به جای می گذارد در حالی که درمان جراحی باعث بوجود آمدن اسکاری عمیق و بزرگ بر روی بدن می شود.

آیا احتمال بازگشت فیستول وجود دارد ؟

درمان فیستول با لیزر به عنوان روشی قطعی و موثر شناخته می شود که با ترمیم بافت های آسیب دیده امکان بازگشت بیماری را به حداقل یعنی در حدود صفر کاهش میدهد. این روش می تواند تمام عفونت ایجاد شده حاصل از بیماری را به طور کامل از بین ببرد و مانع از بازگشت مجدد بیماری شود. البته تاثیرات مثبت درمان با لیزر فیستول بستگی به پزشک متخصصی که این عمل را انجام میدهد نیز دارد. اگر پزشک از دستگاه ها پیشرفته لیزر استفاده کند و تخصص لازم در این زمینه را نیز داشته باشد، امکان بازگشت بیماری وجود ندارد.

فیلم درمان فیستول های پیچیده

نظرات کاربران در مورد این مطلب