تاثیر حمام sitz در درمان بواسیر، شقاق، فیستول و کیست مویی

حمام سیتز یا نشیمن

منظور از حمام sitz یا استحمام نشیمن، حمام گرم و کم عمقی است که ناحیه رکتوم  و پرینه (میان دو راه) را پاکیزه می سازد و درد و خارش ناحیه تناسلی را تسکین می‌دهد. برای ساخت حمام sitz می توانید از لگن آب گرم یا لگن مخصوص که بر روی توالت های فرنگی نصب می شود، استفاده نمایید.

این حمام باعث افزایش گردش خون در ناحیه رکتوم شده و بهبودی را سریع تر می کند اما افراد سالم نیز می توانند از آن استفاده نمایند. به علاوه می‌تواند خطر ابتلا به کم خونی را نیز کاهش دهد. برای افزایش تاثیرات حمام sitz می‌توانید مواد ضدباکتری مانند سرکه سیب، نمک دریا، جوش شیرین، نمک اپسوم و … را به آب اضافه نمایید. اضافه نمودن این مواد می‌تواند با بهبود عفونت، درد و خارش حاصل از بیماری را کاهش دهد. ولی استفاده از ژل یا صابون معطر در این آب توصیه نمی شود زیرا که ممکن است به بدتر شدن وضعیت بیانجامد.

چه کسانی باید از حمام sitz استفاده کنند؟

• خانم هایی که به تازگی زایمان کرده اند.
  • افرادی که به تازگی جراحی تناسلی داشته اند مثل جراحی واژن
  • افراد مبتلا به بیماری های تناسلی مانند هموروئید، فیستول، کیست مویی و شقاق
  • افراد مبتلا به ناراحتی های روده
  • افراد مبتلا پرولاپس رکتوم
  • افراد مبتلا به پروستات
  • افراد مبتلا به زخم های تناسلی و عفونت مهبل

تصویر حمام sitz

نحوه استفاده از حمام sitz

در ابتدا لگن مورد نظر را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده تمیز کرده و بعد ظرف را با آب گرم پر نمایید، میزان گرمی آب نباید به حدی باشد که پوست بسوزد. از قبل حوله خود را در دسترس قرار دهید و پس از اضافه نمودن مواد دلخواه به آب، برای مدت 15 الی 20 دقیقه در این آب گرم بنشینید. پس از طی این  مدت از حمام خارج شوید و با استفاده از یک حوله نرم به آرامی ناحیه مقعد را خشک کنید. هرگز با خشونت این کار را انجام ندهید زیرا این احتمال وجود دارد که پوست ناحیه مقعد تحریک شده و خارش ایجاد گردد. سپس لگن را خالی نموده و خشک کنید تا برای استفاده‌های بعدی آماده باشد. استفاده از این حمام تا 3 الی 4 بار در طول روز توصیه شده است.

در حال حاضر حمام sitz دارای انواع مختلفی است که رایج ترین آن بر روی توالت فرنگی قرار می گیرد، نوعی پیشرفته این حمام متصل به شلنگ است و به راحتی از آب پر می شود.

نحوه استفاده حمام sitz

تاثیر حمام سیتز بر روی بیماری‌های مقعدی

استفاده از حمام سیتز یکی از راهکارهای مکمل درمان است، این روش در مراحل اولیه بیماری می تواند به درمان آن کمک نماید و در مراحل پیشرفته تر و یا زمانی که جراحی انجام شده است می تواند در تسریع فرآیند درمان و بهبود زخم موثر باشد. حمام sitz یا استفاده از لگن آب گرم می تواند گردش خون در ناحیه مقعد را افزایش دهد و از این طریق در درمان بیماری های ناحیه مقعد از جمله بواسیر(هموروئیدشقاق، فیستول و کیست مویی موثر است. استفاده از این سیتز می‌تواند خارش، تورم، سوزش و درد حاصل از این بیماری را نیز بهبود بخشد. از طرفی می تواند از طریق شل نمودن عضلات در درمان یبوست که یکی از علت های اصلی بیماری های مقعدی مانند هموروئید و شقاق است موثر باشد. همچنین اگر از پماد برای درمان این بیماری ها استفاده می کنید، بهترین زمان مصرف آن بعد از حمام سیتز است. استفاده از این روش تنها می تواند در بهبود کمک نماید و لازم برای درمان قطعی بیماری خود به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض استفاده از حمام sitz

استفاده از این حمام معمولاً همراه با عوارض خاصی نخواهد بود، اما یکی از عوارض نادر استفاده از حمام sitz عفونت ناحیه مقعد و پرینه است که این عارضه نیز به علت عدم رعایت بهداشت و ضدعفونی نکردن آن پس از هر بار استفاده روی می‌دهد. همچنین در صورتی که پس از استفاده از آن دچار تشدید درد و خارش شدید باید استفاده از آن را متوقف نمایید.

دنیا

سلام سرکه هم توی لگن آبگرم بریزیم خوبه یا چون اسیدیه برای شقاق مضره؟

فرهادد
Reply to  دنیا

سرکه و جوش شیرین کاملا ضرر داره و باعث میشه شقاق و هموروئید عود کنه ولی نمک خوبه از نمک استفاده کنید

ناصر صادقی