آشنایی با انواع فیستول مقعدی

ژوئن 3, 2019
آشنایی با انواع فیستول مقعدی

فیستول به معنی اتصال غیرطبیعی دو ارگان از بدن است که می تواند شامل قسمت های مختلفی از بدن باشد، اما منظور ما از فیستول مقعدی ایجاد مجرای غیر طبیعی مابین دیواره روده و پوست اطراف مقعد است، این مجرای معمولاً حاصل بروز آبسه است و همراه با درد و عفونت بسیاری است که درمان آن را با مشکل مواجه نموده و اغلب با درمان‌های تهاجمی نظیر لیزر و جراحی قابل درمان است. اما این بیماری مقعدی بسته به اینکه چه بافتی از ناحیه مقعد را به یکدیگر متصل نموده، می تواند شامل انواع مختلفی باشد که عبارتند از:

زیر مخاطی

همان طور که نام آن نیز مشخص است این فیستول از زیر مخاط عبور می‌کند، به صورت یک کانال سطحی از زیر آن نمایان می شود. این نوع فیستول می‌تواند باعث بروز علائمی از جمله مشکلات پوستی و سوزش پوست، درد، التهاب شده و همراه با دفع مدفوع،خونریزی و ترشح داشته باشد.

اکسترا اسفنکتریک (Extrasphincteric)

از راست روده شروع شده و در جهت معطوف (به سمت پایین) حرکت می کند تا توسط عضله‌ ی لواتور آنی کف لگن به سطح پوست راه پیدا کند. این عارضه از خطوط دندانه‌ای (جایی که غدد مقعد در آن قرار دارد) شکل می گیرد. از همین روی این فیستول اغلب ناشی از بیماری هایی مانند کرون، کولیت، آپاندیس و … است.

سوپر اسفنکتریک (Suprasphincteric)

محل شروع آن مابین اسفنکتر داخلی و خارجی قرار دارد و در جهت بالا پیشرفت می‌کند و در آخر نزدیکی مقعد نمایان می‌شود. امکان بروز فیستول سوپر اسفنکتریک 20 درصد است. این فیستول از میان عضله پوبورکتالیس عبور می‌کند.

ترانس اسفنکتریک (Transsphincteric)

این نوع بیماری موجب بروز مجرایی می‌شود که از عضلات داخلی یا خارجی یا از پشت مقعد آغاز شده و از عضله‌ی اسفنکتر خارجی گذر کرده و بر روی پوست نواحی اطراف مقعد نمایان می‌شود. این نوع فیستول ظاهری شبیه به نعل دارد (U شکل) و امکان بروز آن بین 20 تا 25 درصد است.

اینتر اسفنکتریک (Intersphincteric)

فیستول اینتر اسفنکتریک از میان عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع شده و با گذر از عضله اسفنکتر داخلی در پوست نواحی اطراف مقعد نمایان می شود. اسفنکتریک متداول ترین نوع این بیماری است زیرا که میزان ابتلا به آن بین 55 تا 70 درصد می باشد.

۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶ ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶

آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5