پولیپ روده بزرگ و رکتوم

پولیپ کلورکتال

یافتن پولیپ طی آزمایشات روتین روده و رکتوم در۲۰ الی ۳۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی امری است بسیارعادی. پولیپ زائده های غیرطبیعی در جداره ی داخلی روده بزرگ یا رکتوم به دو شکل مسطح یا ساقه ای هستند.

پولیپ کلورکتال

پولیپ میتواند در کل روده ی بزرگ تشکیل شود ولی غالبا در راست روده ، روده ی سیگموئید یا رکتوم بروز میکند. درصد بسیار کمی از پولیپ ها به سرطان تبدیل میشوند ولی برخی پولیپ های خاص پیشروی سرطان هستند. برداشت پولیپ ها طی کولونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در آینده را به میزان زیاد کاهش میدهد.

علائم پولیپ ها چه هستند؟

اکثر پولیپ ها هیچ علائمی ندارند و به همین خاطر آزمایشات پولیپ کولورکتال و سرطان از اهمیت خاصی برخوردار است. در برخی بیماران پولیپ منجر به ظهور خون در مدفوع میشود. علائمی مانند ترشح زیاد از حد موکوس ، تغییر دفعات اجابت و درد شکم کمتر رایج است.

علائم پولیپ

تشخیص پولیپ چگونه است؟

کولونوسکوپی معمول ترین روش برای یافتن پولیپ ها میباشد که طی آن روده توسط ابزاری بلند وانعطاف پذیر چراغدار آزمایش و در صورت حضور ، پولیپ ها در همان موقع برداشته میشوند. درضمن آزمایش روده بصورت غیرمستقیم توسط “سی تی کولونوگرافی” یا به عبارتی “کولونوسکوپی مجازی” هم امکان پذیر است و اگر طی آن پولیپ یا توموری یافت شد انجام خود کولونوسکوپی برای جداسازی یا نمونه برداری لازم است. روش های دیگر برای یافتن پولیپ شامل تست دیجیتال رکتوم (تست با انگشت) ، آزمایش خون مخفی در مدفوع ، تنقیه باریوم و سیگموئیدوسکوپی است.

آیا نیازی به درمان پولیپ هست؟

هیچ اطمینانی از اینکه پولیپی به سرطان تبدیل شود یا خیر وجود ندارد و به همین خاطر برداشت پولیپ ها توصیه میشود. تقریبا تمام پولیپ ها را میتوان طی کولونوسکوپی خارج یا از بین برد و فقط پولیپ های بزرگ نیازمند به بیش از یکبار درمان هستند و در برخی بیماران برای جداسازی کامل پولیپ باید به جراحی روی آورد.

آیا پولیپ عود میکند؟

پولیپ ها پس از برداشت کامل معمولا عود نمیکنند ولی باز در ۳۰ درصد از این بیماران امکان ظهور پولیپ های جدید وجود دارد. بهمین خاطر انجام آزمایشات روتین در فواصل معین (معمولا ۳ الی ۵ سال از زمان برداشت اولیه) جهت پیگیری پولیپ های جدید توصیه میشود. استفاده ی روزمره آسپیرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) احتمال ظهور پولیپ های جدید را کاهش میدهند. اگر شما با پولیپ کولورکتال تشخیص داده شده اید از پزشک خود در مورد مصرف این نوع داروها جهت جلوگیری از پولیپ های جدید در آینده سئوال کنید.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی