اگر علائمی وجود ندارد:

درصورتیکه علائمی موجود نباشد توصیه میشود سریعا موها تراشیده و محل عاری از مو و تمیز نگهداری شود.

اگر علایم حاد باشند:

در صورت عفونت باید داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود و برای رفع درد مسکن هایی مانند پاراسیتامول و یا آیبوپروفن تجویز میشوند. جراحی با لیزر در این مرحله احتمالی است. در صورت جراحی با لیزرکه معمولا درمطب به صورت سرپایی بدون درد وخونریزی  انجام میشود  توده ی چرکین شکاف خورده و تخلیه میشود.

در اکثر موارد جراحی با لیزر لازم است و برای درمان این مشکل چندین روش موجود است که پزشک از مزایا و معایب هر یک بیمار را مطلع میکند. گزینه های موجود به این شرح هستند:

درمان کیست مویی

• برش با لیزر و التیام خود به خود. در این روش جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال و بخشی از پوست پیرامون آن با لیزر برش میخورد. در این روش زخم بسته نمیشود تا بطور طبیعی التیام یابد که معمولا چندین هفته طول میکشد و باید از آن کاملا طبق دستور پزشک مراقبت شود. مزیت این روش در اینست که کل بافت ملتهب برداشته و احتمال برگشت بیماری بسیار کم است.
  • برش با لیزر و بخیه . بدین معنا است که فقط بخش سینوس یا کیست با لیزر برداشته میشود. در این روش برش سینوس با لیزر بیضی شکل است و سپس دو طرف برش به هم رسانده و بخیه میخورد. مزیت این روش در صورت موفقیت اینست که زخم سریعا التیام می یابد ولی احتمال برگشت سینوس و یا عفونت محل در مقایسه با روش اول بیشتر است. البته درصورتیکه بخیه از بین کفل ها به بیرون زده شود خطرهای احتمالی کمتر خواهند بود.
  • تکنیک جراحی پلاستیک. در بعضی موارد که سینوس تکراری و گسترده است برای برداشتن سینوس و پوست پیرامون جراحی پلاستیک توصیه میشود.

دوره ی پس از جراحی کیست مویی

زخم باید کاملا تمیز و عاری از مو نگهداری شود. طبق توصیه ی جراحان معمولا باید زخم را حتی پس از التیام عاری از مو نگه داشت و هر چند هفته یک بار موها را به روش های گوناگون از بین برد که در این صورت احتمال برگشت بیماری کاهش می یابد.

نظرات کاربران در مورد این مطلب

۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ | ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶