نحوه مصرف پماد آنتی هموروئید خارج و داخل مقعدی; عوارض احتمالی

پماد آنتی هموروئید

موارد مصرف پماد آنتی هموروئید چیست؟درمان دارویی و استفاده از پماد بواسیر یا پماد آنتی هموروئید اولین خط درمان هنگام ابتلا به بیماری شایع هموروئید است که اکثر مبتلایان از آن استفاده می‌کنند. البته این روش فقط در مراحل ابتدایی و قبل از وخامت بیماری می‌تواند برای کنترل درد، خونریزی، خارش و سوزش مقعد که برای فرد بسیار آزاردهنده است، مناسب باشد و علائم بیماری را کاهش دهد.

بنابراین اگر مدت زیادی از شروع علائم بیماری گذشته باشد، استفاده از پماد آنتی هموروئید و سایر روش‌های درمان بواسیر در خانه، نمی‌تواند به کاهش علائم و درمان قطعی بیماری‌تان کمک کند و باید به سراغ سایر روش‌های درمان هموروئید مثل لیزر و عمل جراحی بروید.

مراجعه فوری به دکتر بواسیر 📞 88870896-021 📞

بهترین پماد برای درمان بواسیر داخلی و خارجی

انتخاب بهترین پماد برای درمان بواسیر با توجه به نوع (هموروئید داخلی یا خارجی) و میزان پیشرفت آن باید توسط پزشک تعیین شود تا نتیجه مطلوب در کاهش علائم بیماری حاصل شود. اما بهترین دارو که برای تسکین موقت تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید استفاده می‌شود، پماد آنتی هموروئید است. این دارو حاوی فنیل افرین و پراموکسین است که با تنگ کردن موقت رگ‌های خونی در ناحیه عمل می‌کند و تورم و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

پماد آنتی هموروئید چیست؟

می‌توان گفت پماد آنتی هموروئید یکی از بهترین گزینه‌های درمان بواسیر خارجی و داخلی درجه 1 است که بدون نسخه هم از داروخانه قابل تهیه است، اما توصیه میکنیم حتما با دستور پزشک از آن استفاده کنید. زیرا این دارو در درمان درجات بالاتر بواسیر کارساز نبوده و ممکن است با ایجاد تأخیر در روند بهبودی فرد منجر به تشدید آسیب‌های بافت مقعد و از دست رفتن زمان طلایی در درمان برخی از بیماری‌های جدی گوارشی و مقعدی شود.

پماد آنتی هموروئید، دارویی است که برای مقابله با تحریک و تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید، کنترل التهاب شدید و تورم مقعد، التهاب راست روده و تورم بعد از جراحی ناحیه استفاده می‌شود.

به یاد داشته باشید که بعد از گذشت یک هفته از مصرف این پماد باید در علائم شما بهبودی حاصل شود، در غیر اینصورت باید به سراغ روش‌های درمان قطعی بواسیر با لیزر و جراحی بروید.

مطلب مرتبط: عمل بواسیر با لیزر در 30 دقیقه

ترکیبات

اصلی ترین ترکیبات این دارو شامل موارد زیر است:

• لیدوکایین
  • هیدروکورتیزون استات
  • آلومینیوم ساب استات
  • زینک اکساید
  • پراموکسین
  • فنیل افرین که به طور موقت باعث کاهش تورم عروق خونی در ناحیه می‌شود.

این داروی بواسیر با مکانیسم خود تورم و ناراحتی را کاهش می‌دهد. پراموکسین متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان بی‌حسی موضعی است. این ماده با اثر بر روی اعصاب پوست به جلوگیری یا کاهش احساس درد و خارش کمک می‌کند.

پماد هموروئید مواد تشکیل دهنده‌ای که دارد به حفظ رطوبت و محافظت از مناطق التهابی کمک می‌کند. برخی از رایج‌ترین این مواد شامل لانولین و گلیسیرین است که یک پوشش محافظ روی ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌کنند و در حین مرطوب نگه داشتن آن از ناحیه مقعد ملتهب محافظت می‌نمایند. این ترکیب می‌تواند به کاهش خارش، سوزش و حرکت روده ناراحت کننده کمک کند.

پماد هموروئید فرموله شده است تا برای هر دو نوع هموروئید داخلی و خارجی مؤثر واقع شود و راهی آسان برای تسکین و کاهش علائم هموروئید فرد است. البته استفاده از این پماد برای کاهش علائم هموروئید خارجی رایج تر است و برای نوع داخلی معمولا از شیاف استفاده می‌شود.

مطلب مرتبط: بهترین گزینه‌های درمان سریع بواسیر خارجی

عوارض جانبی این پمادها غیر معمول است، اگرچه ممکن است یک واکنش آلرژیک به یک یا چند پماد هموروئید نیز وجود داشته باشد. برخی از پمادهای آنتی هموروئید، تسکین دهنده علائم بواسیر فرد تا هشت ساعت هستند. یعنی فرد می‌تواند با یک بار اعمال آن روز خود را بدون خارش و ناراحتی ناشی از هموروئید سپری کند. شیاف‌ آنتی هموروئید نیز یکی از گزینه‌های دیگر برای رفع علائم این بیماری است.

نحوه مصرف پماد آنتی هموروئید

نحوه مصرف آنتی هموروئید

برای استفاده صحیح از کرم آنتی هموروئید باید تمام نکات راهنمایی موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال نمود. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. قبل از استفاده، منطقه را با صابون ملایم و آب تمیز کنید، خوب شستشو دهید و سپس خشک کنید.

محصول را به پوست ناحیه آسیب دیده 4 بار در روز، معمولاً صبح هنگام و قبل از خواب یا بعد از هر بار اجابت مزاج و یا مطابق دستور پزشک خود استعمال کنید. این دارو برای استفاده در محیط اطراف و همچنین داخل مقعد استفاده می‌شود.

البته برای هموروئید داخلی ،شیاف آن هم دو مرتبه در روز و در داخل مقعد قابل استفاده خواهد بود و لازم است حتماً قبل و بعد از مصرف آن دست‌های خود را بشویید.

دوز دارو بر اساس شرایط پزشکی بیمار و پاسخ به درمان همورئید تعیین خواهد شد. باید از مصرف بیش از حد این دارو خودداری نمود. اگر علائم در عرض 7 روز بهبود نیابد و یا در حین مصرف دارو خونریزی یا افزایش درد رخ دهد باید به سرعت با پزشک خود مشورت نمود.

نیاز به مشورت با پزشک دارید؟

اگر برای اقدام به درمان بیماری خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با کلینیک تماس بگیرید تا در اولین فرصت وقت مشاوره و معاینه برای شما در نظر گرفته شود.

عوارض جانبی پماد هموروئید

این داروی بواسیر معمولاً فاقد اثرات جانبی خاص بوده و در مواردی ممکن است درد خفیف یا خارش هم زمان با مصرف دارو رخ دهد. در صورت تداوم اثرات جانبی و یا بدتر شدن آن لازم است به سرعت با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. مصرف این دارو در موارد بسیار نادر با عوارض جانبی ضربان قلب سریع، سردرد، تپش قلب، عصبی شدن، سوزش (لرزش)، کم خوابی همراه است. واکنش‌های حساسیتی و آلرژیک به این دارو نادر است.

اما اگر متوجه علایم واکنشی شدید آلرژیک مانند راش، خارش پوست، قرمزی، تورم، خستگی، تنگی در قفسه سینه یا گلو، مشکل تنفس، بلعیدن یا صحبت کردن یا تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، خونریزی یا درد رکتوم شدید، باید فوری به بیمارستان یا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

احتیاط در مصرف پماد آنتی هموروئید

مصرف دارو

قبل از استفاده از این محصول در صورت حساسیت به فنیل افرین یا پراموکسین یا به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.  این دارو در بیماران مبتلا به ضایعات قارچی و ویروسی، عفونت ثانویه ‌و ضایعات سلی مقعد منع مصرف دارد. در صورت ابتلا به هر یک از بیماری‌های زیر قبل از استفاده از این محصول با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید شامل:

• دیابت؛
  • مشکلات قلبی (به عنوان مثال، درد قفسه سینه، حمله قلبی)؛
  • فشار خون بالا؛
  • اختلال تیروئید؛
  • مشکلات مجاری ادرار به عنوان مثال، پروستات بزرگ شده.

از این محصول در کودکان 12 سال یا کمتر بدون مشورت و تجویز پزشک استفاده نکنید. در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد ضروری با نظر پزشک مصرف شود و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک مربوطه صحبت شود.

مطلب مرتبط: بواسیر در بارداری

اطلاعاتی از انتقال این دارو به شیر مادر وجود ندارد، بنابراین قبل از مصرف در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی

داروهای مسدود کننده بتا آدرنرژیک با کاهش جریان خون کبدی، می‌تواند سرعت متابولیسم لیدوکائین موجود در محصول را کاهش دهند. سایمتیدین نیز داروی دیگری است که از طریق کاهش متابولیسم داروهای موجود در این فرآورده می‌تواند متابولیسم آن‌ها را به تأخیر بیندازد. این پماد همچنین با برخی داروهای ضد افسردگی و کورتیکواستروئیدها تداخل دارویی دارد.

مصرف بیش از حد پماد

این دارو ممکن است در صورت بلع مضر باشد. اگر کسی دارو را بیش از حد مصرف کرده و نشانه‌های جدی از قبیل مشکل دفع یا مشکل تنفس داشته باشد، باید با اورژانس تماس بگیرید. از عوارض جدی این پماد می‌توان به خونریزی از رکتوم، تحریک شدید داخل یا اطراف رکتوم، فشار خون خطرناک (سردرد شدید، تاری دید، وزوز گوش، اضطراب، سردرگمی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب نامطلوب، تشنج) اشاره کرد. در صورتی که دارو را به طور منظم مصرف می‌نمایید با فراموش نمودن هر دوز میتوانید مجدد مصرف کنید اما در صورت یادآوری آن با فاصله زمانی کم با دوز بعدی از مصرف دوباره آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری پماد

پماد آنتی هموروئید را در دمای اتاق و در درجه حرارت 68-77 درجه فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتیگراد) نگه دارید. مارک‌های مختلف این دارو ممکن است نیاز به نگهداری در دمای متفاوت داشته باشند. بسته بندی محصول را برای راهنمایی درباره نحوه نگهداری آن مطالعه کنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

هموروئید یا بواسیر چیست و چه علائمی دارد؟

هموروئید یا بواسیر یکی از عارضه های بسیار شایع ناحیه نشیمنگاه است که به معنی ایجاد تورم و آسیب دیدگی در رگ‌های ناحیه مقعد می باشد. از علل اصلی این بیماری می‌توان به ایجاد فشار بیش از حد در ناحیه مقعد اشاره کرد. بیماران مبتلا به بواسیر علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند، اما شایع‌ترین علائم هموروئید چیست؟

امیر

حسینی

سلام خانم بنده یه ماهه زایمان کرده الان یواش یواش
داره بواسیرش عود می‌کنه پماد آنتی هموروئیدگرفتم واسش روزی چند دفعه مصرفکنه؟واینکه چون شیر میده ایراد داره یا نه

ملیحه

سلام خسته نباشید من خانم 40 ساله ای هستم 14 سال پیش بعد از زایمان اولم دچار یبو ست شدید شدم و هموروئید یا همون شقاق گرفتم چمد وقت یه بار احساح خارش داشتموبیشتر اوقات خوب بود الان دوسه سالی هست دل داشتم و چند وقت یک بتر درد شدید همراه با دلپیچه میگرفتم وبعدش شقاق دچار تورم وخارش ثیشد بعداز مراجعه به پزشک گ. ارش و انجام اندسکوپی متوجه شدم دچار زخم وعفونت معده هستم الان چند وقتی هست در ناحیه مقعد احساس خارششدید دارم وشقاق پشت مقعد به حالت دوشاخه شدن در اومده به نظرتون من تحتباج به… Read more »

M.l

سلام وقت شما بخیر
پماد انتی هموروئید گرفتم استفاده کنم خوب میشه یا باید برم دکتر؟

امامی

سلام من بواسیر بیرون زده دارم اصلا نمیتونم با اپایکاتور پماد بزنم خیلی سخته باید چیکار کنم

حنا

باسلام

ناصر

سمیرا

سلام پماد هموروئید باید داخل مقعد استفاده بشه؟

دانیال

سلام من فقط تا وقتی پماد هموروئید استفاده میکنم خوبم بعدش دوباره علائمم زیاد میشه چیکار کنم باید دائم مصرف کنم

Sahel

سلام من مدتیه بیرون زدگی مقعد همراه با درد و خونریزی دارم که الان دو روزیه بهتر شدم اما میترسم دوباره علائمش عود کنه باید چکار کنم؟