درمان زگیل تناسلی با لیزر [قطعی و سریع] + مزایا و عوارض

درمان زگیل تناسلی

با توجه به شیوع بالای ویروس hpv در همه جوامع و افزایش روابط جنسی نا ایمن، بسیاری از افراد گرفتار زگیل تناسلی می‌شوند و به دنبال راهی برای درمان سریع آن هستند. هدف از درمان باید از بین بردن زگیل تناسلی قابل مشاهده در (واژن، مقعد، دهانه رحم و آلت تناسلی) و تسکین علائم آزاردهنده باشد. چندین روش درمانی وجود دارد اما هر روشی برای همه افراد یا همه انواع زگیل‌ها ایده آل نیست و این به وضعیت بیمار و نظر پزشک معالج بستگی داد.

راه‌های درمان قطعی زگیل تناسلی با لیزر و کرایو(فریز) است که به حذف و از بین بردن زائده‌ها کمک زیادی می‌کند. اما معمولا ویروس زگیل (HPV) در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند و مدت زمانی که طول می‌کشد تا بدن بطور کامل از این ویروس پاکسازی شود، برای هر فرد متفاوت است.

زگیل تناسلی مردان و زنان یک بیماری مقاربتی شایع و مسری است و با سه روش اصلی درمان می‌شود: عوامل موضعی، عوامل سیستمیک و درمان‌های جراحی.

گاهی ممکن است سیستم ایمنی بدن با ویروس زگیل تناسلی مبارزه کند و این عارضه بدون هیچ درمانی از بین برود. اما در موارد زیادی هم ممکن است نیاز به درمان سریع زگیل‌ها باشد، زیرا شکل ظاهری زائده‌های ایجاد شده معمولا برای مبتلایان ناراحت کننده است و احتمال انتقال آن‌ها زمانی که درمان نشده‌اند، بیشتر است.

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های آمیزشی در دنیاست که با نام زگیل مقاربتی هم شناخته می‌شود. عامل ایجاد این بیماری نوعی از ویروس hpv است.

مرتبط: عکس واضح از زگیل تناسلی


قبل از درمان زگیل تناسلی نیاز به مشاوره دارید؟

اگر به این بیماری مبتلا هستید و برای انتخاب بهترین روش درمان زگیل نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید وقت معاینه و مشاوره بگیرید.

راه درمان قطعی زگیل تناسلی زنان و مردان

مبتلایان می‌توانند راه‌های درمان زگیل تناسلی شامل روش‌های دارویی (محلول، پماد و داروهای افزایش سیستم ایمنی بدن) و روش‌های پزشکی مثل کرایوتراپی و لیزر زگیل تناسلی را برای رفع علائم این بیماری انتخاب کنند. البته درمان قطعی زگیل تناسلی زنان و مردان فقط با روش‌های تهاجمی‌تر مثل لیزر و کرایو که بطور کامل زائده‌ها را از بین می‌برند، امکانپذیر است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که از این روش‌ها برای حذف و از بین بردن زائده‌ها استفاده می‌شود، اما فقط سیستم ایمنی بدن می‌تواند در مدت زمانی نامشخص، بدن را بطور کامل از ویروس اچ پی وی پاک کند.

درمان قطعی زگیل تناسلی

استفاده از هرگونه دارو و روش‌های درمانی باید تحت نظر دکتر زگیل تناسلی انجام شود. زیرا ممکن است برخی از داروها باعث پخش شدن ویروس و سرایت آن به نواحی دیگر شود.

ویروس اچ پی وی بیشتر از 100 گونه مختلف دارد که حدود 40 نوع آن‌ها باعث ابتلا به زگیل تناسلی، زگیل مقعد، واژن و برخی دیگر از عارضه‌های تناسلی می‌شوند. همچنین در صورت داشتن رابطه دهانی احتمال بروز این زائده داخل دهان و روی زبان هم وجود دارد.

تمام گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی خطرناک نیستند و حتی ممکن است بعد از مدتی بصورت خود به خود از بین بروند. با اینکه زگیل تناسلی بسیار مسری است و به راحتی منتقل می‌شود، اما رعایت نکاتی مثل نداشتن روابط جنسی گسترده و رعایت بهداشت و روابط حفاظت شده می‌تواند فرد را از ابتلا به این عارضه مصون نگه دارد.

البته بهترین و قطعی‌ترین راه پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی قبل از شروع فعالیت‌های جنسی در زنان و مردان است.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر یکی از روش‌های پرکاربرد، سریع و بطور قطع بهترین درمان زگیل تناسلی و همچنین درمان زگیل واژن و مقعد است که اخیرا مورد استقبال بیماران بسیاری قرار گرفته و به عنوان روشی نوین توانسته رضایت بالای بیماران را جلب کند.

لیزر زگیل تناسلی

در حقیقت لیزر زگیل تناسلی جدیدترین روش درمان این عارضه شناخته می‌شود که نتایج آن در بیش از 90% موارد قطعی است. پرتوهای لیزر با نفوذ به عمق زائده ها آن‌ها را بطور تهاجمی از بین می‌برند و به همین دلیل احتمال بازگشت و عود مجدد در این روش بسیار پایین است. در عین حال عوارض جانبی مثل سوزش و درد بعد از لیزر در مقایسه با سایر روش‌ها به حداقل می‌رسد.

در این روش با تابش اشعه لیزر co2 بافت زگیل را از بین می‌برند و معمولا از آن برای زائده‌های بزرگ و با تعداد زیاد هم استفاده می‌شود. روش درمان زگیل تناسلی با لیزر معمولا در مطب یا کلینیک، تحت بی حسی موضعی و در زمان کوتاهی انجام می شود.

توصیه می‌کنیم درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد هم در صورتی که زائدها خود به خود از بین نرفت، بوسیله لیزر انجام شود. زیرا این روش هیچگونه عوارضی به دنبال ندارد.

فیلم لیزر زگیل تناسلی

در ادامه فیلم لیزر زگیل تناسلی را مشاهده می‌کنید که با استفاده از دستگاه مکش، از پخش شدن گاز حاصل از سوزاندن این ضایعه جلوگیری می‌شود :

آیا لیزر باعث پخش شدن زگیل می‌شود؟

برخی از بیماران نگران پخش شدن زگیل تناسلی در روش لیزر هستند که تصور کاملا اشتباهی است. زیرا وجود دستگاه های وکیوم در لیزر که خاصیت مکش دارند، بخار و گازهای حاصل از لیزر زگیل را بطور کامل جذب می‌کند و در نتیجه ویروس به نواحی اطراف منتقل نمی‌شود.

دستگاه مکش

درمان زگیل تناسلی با لیزر به دلیل سهولت و ایمن بودن در مقایسه با روش‌های دیگر یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان انتخاب کرد.

مزایای برداشتن زگیل با لیزر

بخشی از مزایای لیزر درمانی زگیل به شرح زیر است:

قبل و بعد برداشتن زگیل
  • لیزر یک روش درمان قطعی است که احتمال عود مجدد زائده‌ها در آن بسیار پایین است
  • فقط در یک جلسه انجام می‌شود و بدون عوارض است
  • بعد از لیزر زگیل تناسلی نیازی به پانسمان نیست
  • در این روش بیمار حداقل میزان درد و خونریزی را تجربه می‌کند
  • تاثیر لیزر تقریباً دو برابر روش های دیگر درمان است
  • به لحاظ هزینه ای لیزر روش مناسب تری است
  • بعد از لیزر زگیل جای زائده ها (اسکار) روی پوست باقی نمی ماند
  • از روش لیزر برای درمان انواع زگیل تناسلی داخل و بیرون واژن و مقعد استفاده می‌شود

عوارض لیزر زگیل

این روش درمانی معمولا هیچگونه عوارض خطرناکی به همراه ندارد و احساس درد، زخم جزئی و کمی سوزش از شایع ترین عوارض لیزر زگیل تناسلی است که بعد از گذشت یکی دو روز بهبود می یابد.

مطلب مرتبط: زگیل مقعد چیست؟

مراقبت‌های بعد از لیزر زگیل تناسلی

معمولا مراقبت‌های جزئی بعد از لیزر زگیل تناسلی مورد نیاز است که شامل موارد زیر است:

  • برای جلوگیری از تجمع باکتری بعد از لیزر، ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید و بهداشت را رعایت کنید
  • بهتر است شب‌ها لباس زیر نپوشید تا محل لیزر زگیل تناسلی تحریک نشود
  • مصرف پماد و کرم‌های ترمیمی برای برطرف کردن جای لیزر توسط پزشک تجویز می‌شود
  • رعایت بهداشت ناحیه تناسلی و جلوگیری از تجمع باکتری
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک
  • در صورت نیاز تا 24 ساعت می‌توانید از کمپرس سرد تسکین دهنده برای ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

تعیین هزینه لیزر و کرایوتراپی در کلینیک پایتخت

از طریق شماره تلفن روبرو با کلینیک تماس بگیرید تا وقت معاینه و مشاوره حضوری برای مشخص شدن هزینه برای شما تعیین شود.

کرایوتراپی

کرایوتراپی زگیل

در کرایوتراپی زگیل تناسلی، با منجمد کردن نیتروژن مایع و فریز کردن زگیل‌ها در چند مرحله این زائده‌ها را از بین می‌برند. حدودا یک هفته زمان می‌برد تا این زائده ها بطور کامل از بین بروند. اگر بعد از انجام کرایو روی تاول‌ها زخم شد، باید محل زخم‌ها را کاملا ضدعفونی کنید تا ویروس زگیل پخش نشود.

نکات مهمی که قبل از اقدام به درمان زگیل باید بدانید:

  1. توصیه می‌شود قبل از شروع هرگونه روش درمان، با پزشک مشورت کنید.
  2. از پزشک توضیحی در مورد درمان، از جمله هزینه‌ها و مزایا و همچنین عوارض احتمالی بخواهید.
  3. حتماً دستورالعمل‌های بعد از درمان و توصیه‌های پزشک را به خوبی انجام دهید.
  4. صبور باشید، درمان اغلب به چندین ویزیت و رویکردهای مختلف نیاز دارد.
  5. اگر باردار هستید، به پزشک اطلاع دهید تا بتواند درمان مناسب را انتخاب کند.
  6. از درمان‌های بدون نسخه که مخصوص زگیل تناسلی نیستند (مثلاً درمان‌های زگیل روی دست و پا) استفاده نکنید. اینها برای پوست حساس تناسلی مناسب نیستند و می‌توانند آسیب بیشتری به پوست شما وارد کنند.
  7. توصیه می‌شود در طول درمان از تماس جنسی خودداری کنید تا از ناحیه تحت درمان در برابر اصطکاک محافظت کنید و به بهبود آن کمک کنید.
  8. حمام آب نمک به تسکین و التیام ناحیه تناسلی در طول درمان کمک می‌کند. دو مشت نمک ساده در هر حمام یا دو قاشق غذاخوری در یک کاسه بزرگ، ترجیحاً دو بار در روز.

www.hpv.org.nz

هزینه کرایو و لیزر زگیل تناسلی، واژن و مقعد

برای تعیین دقیق هزینه لیزر زگیل تناسلی نیاز به معاینه است. زیرا گاهی بیماران قادر به مشاهده زگیل های داخل واژن و مقعد خود نیستند و در زمان معاینه زائده‌های جدیدی شناسایی می‌شود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که روش لیزر یکی از جدیدترین و موثرترین روش‌های درمان این بیماری شناخته می‌شود و به دلیل استفاده از تجهیزات گران قیمت در این روش، هزینه لیزر زگیل تناسلی کمی گران تر از سایر روش‌هاست. هزینه درمان به عوامل گوناگونی وابسته است که در ادامه برخی از آن‌ها را عنوان کرده‌ایم:

  • گاهی ممکن است زائده‌ها داخل واژن و مجاری ادرار قرار داشته باشند یا بیرون و اطراف آن باشند
  • اندازه و شکل زائده‌ها می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد
  • میزان پراکندگی زائده‌ها در هر فردی متفاوت است
  • دستمزد پزشک و کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید هم در تعیین هزینه نقش دارد

مطلب مرتبط: هزینه لیزر زگیل تناسلی و کرایو، تعرفه درمان

تعداد جلسات کرایوتراپی با توجه به تعداد و اندازه زگیل‌ها تعیین می‌شود. بنابراین هزینه کرایو زگیل هم به تعداد زائده‌ها و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان این عارضه بستگی دارد و تعیین دقیق هزینه کرایو هم بعد از انجام معاینه امکانپذیر است.

الکتروکوتر زگیل

الکتروکوتر در حقیقت دستگاهی الکتریکی است که با ایجاد جریان الکتریکی و حرارت در ناحیه مورد نظر، باعث از بین رفتن و نابودی بافت زگیل می‌شود. مزیت این روش امکان انعقاد خون همزمان با ایجاد برش است و در این روش طی یک جلسه زائده ها از بین می رود.

بهبودی کامل این زائده ها و زخم های ایجاد شده بین یک تا شش هفته زمان می‌برد و در مواقع بسیاری این روش موفق عمل می‌کند. رعایت بهداشت بعد از انجام این روش هم یکی از نکات مراقبتی مهم به شمار می‌رود و شستشوی محل زخم مشکلی ندارد.

درمان دارویی و خانگی زگیل

مجموعه‌ای از درمان‌های دارویی و خانگی زگیل تناسلی وجود دارد که توسط مبتلایان مورد استفاده قرار گرفته و در موارد محدودی موثر واقع شده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. البته باید به خاطر داشته باشید که این درمان‌ها فقط بطور موقت می‌توانند علائم را کاهش دهند و روش درمان قطعی محسوب نمی‌شوند.

داروهای زگیل تناسلی

استفاده از داروهای اسید سالیسیلیک، پماد پودوفولین، آلدارا، پودوفیلاکس و فرمالدئید با تجویز پزشک می‌تواند به بهبود موقت یا از بین بردن زائده‌های زگیل تناسلی کمک کند. البته مصرف هر یک از این داروها می‌تواند با عوارضی همراه باشد که بهتر است قبل از استفاده با پزشکتان درمورد آن صحبت کنید.

درمان زگیل در خانه

راه‌های کاربردی برای درمان زگیل تناسلی در خانه به شرح زیر است:

سیر: سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی خود شناخته شده است و می‌تواند به شما در رهایی از ویروس زگیل کمک کند.

آلوئه ورا: آلوئه ورا یک داروی گیاهی برای بهبود زگیل تناسلی است و خواص ضد التهابی آن می‌تواند خارش و سایر علائم زگیل را تسکین دهد.

سرکه سیب: سرکه سیب علاوه بر ارزان بودن، یک روش خانگی بسیار مورد توجه برای درمان زگیل است. سرکه سیب با پوست آسیب دیده تماس پیدا می‌کند، به کاهش رشد غیر طبیعی بافت های پوست کمک می‌کند و زگیل‌ها پس از چند روز استفاده موضعی از بین می‌روند.

تغییر سبک زندگی و تغذیه: زگیل تناسلی نتیجه عفونت توسط برخی از گونه‌های HPV در نتیجه ضعف سیستم ایمنی است. شما می‌توانید با مکمل کردن رژیم غذایی خود با مقادیر فراوان غذا که سطح ایمنی شما را ارتقا می‌دهد، سلامت ایمنی خود را تقویت کنید.

آیا حتما باید زگیل‌های تناسلی را درمان کنیم؟

اینکه زگیل تناسلی را درمان کنید یا خیر کاملا به تصمیم شما و پزشک معالجتان وابسته است. بسیاری از مردم مایلند که این زائده ها را تحت درمان قرار دهند، زیرا زگیل ها می توانند ناراحت کننده باشند. هدف از درمان باید حذف زائده های قابل مشاهده و تسکین علائم آزاردهنده باشد. همچنین درمان آن می تواند ریسک انتقال ویروس به شریک جنسی شما را کاهش دهد. به خصوص زنانی که باردار هستند، حتما باید قبل از زایمان طبیعی زگیل ها را درمان کنند تا حین زایمان مشکلی برای کودک ایجاد نشود.

حتی بعد از درمان هم شما می‌توانید تا آخر عمر ناقل باشید و باید رابطه جنسی محافظت شده برقرار کنید.

سوالات متداول درمان زگیل‌های تناسلی

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
252 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
مرامی

دکتر جای زگیل نمیمونه؟

هانی

من یه ماه پیش زگیل تناسلی و با لیزر برداشتم امروز واسه چکاپ رفتم و مشکلی نبود ممنون از دکتر

سینا

سلام من هفته پیش لیزر زگیل تناسلی انجام دادم و خیلی راحت بود ممنونم از آقای دکتر

سمی

سلام بعد درمان زگیل تا چندوقت نباید رابطه داشته باشیم؟

فاضلی

سلام من میخوام زگیل های کشاله ران رو لیزر کنم جاش میمونه؟

سمیرا

سلام زگیل تناسلی داخل واژن هم لیزر می‌کنید؟

ربانی

سلام تا چندوقت بعد از لیزر زگیل نمیتونیم رابطه داشته باشیم؟

صادقی

سلام من یه زائده فقط تو دهانه واژن دارم با لیزر درمانش کنم جاش نمیمونه؟ اگه برش ندارم خطرناکه؟

بهار

سلام دکتر درسته که میگن باید از داخل بدن درمان بشه و لیزر زگیل تناسلی موقته و باز عود میکنه؟

محسن

سلام دکتر من میخوام لیزر انجام بدم ولی بیشتر از 10 تا زگی دارم با لیزر درمان میشه؟