دلایل ایجاد بواسیر در کودکان و روش‌های پیشگیری از آن

جولای 29, 2019
دلایل ایجاد بواسیر در کودکان و روش‌های پیشگیری از آن

شاید عده ای تصور کنند بواسیر بیماری است که تنها در سنین بالا ظهور می‌کنند و کودکان نمی‌توانند درگیر این بیماری شوند،این تصور کاملاً غلط است.  در صورتی که بواسیر اغلب بزرگسالان را تحت تاثیر خویش قرار می دهد، اما امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های مقعدی به شمار می رود، که عامل آن را می توان وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این عروق عنوان نمود. در ادامه بررسی مشکل بواسیر در کودکان می پردازیم :

علت ایجاد بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان می‌تواند ناشی از علت های مختلفی روی دهد، برخی از مهمترین عللی که به ایجاد بواسیر در کودکان می انجامد، نشستن بر روی سطوح سخت، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و … می باشد. اما مهمترین علت بروز این مشکل را می توان کم تحرکی کودکان عنوان نمود.  زیرا که یبوست مزمن و مداوم، به خشکی مزاج می انجامد و می تواند باعث آسیب به عروق این ناحیه از بدن شود که در نتیجه ی آن عروق بواسیری ایجاد می شود.

علائم و نشانه‌های هموروئید یا بواسیر در کودکان

بواسیر از جمله بیماری های پر نشانه ای است که با ظهور این علائم حضور خود را اعلام می دارد. یکی از نشانه های شایع بواسیر درد شدیدی به خصوص به هنگام اجابت مزاج است که موجب می شود، کودک شما از این عمل  امتناع ورزد. از دیگر نشانه های این بیماری که شما می توانید با توجه به کودک به آنها پی ببرید، می توانیم به سوزش، خارش، تورم و قرمزی اشاره کنیم. به علاوه ابتلا به بواسیر موجب می شود، کودک بعد از اجابت مزاج دچار خونریزی شود و یا بر روی مدفوع و دستمال توالت خون مشاهده می کند.

روشهای درمان بواسیر در کودکان

درمان های طبیعی بهترین روش برای درمان کودکان به شمار می رود زیرا که بدون عوارض جانبی هستند و زیانی برای کودکان به همراه ندارند.  بعد از استفاده از درمان های خانگی که اغلب در کاهش علائم کودک شما موثر هستند ولی درمان قطعی به شمار نمی روند، می توانید با استفاده از برخی نکات مانند رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر، ورزش  و تحرک، نوشیدن کافی آب و … از بروز یبوست پیشگیری نمایید تا به درمان بواسیر نیز کمک شود.

از آنجایی که استفاده از درمان های دارویی اغلب برای کودکان ممنوع است و همراه با عوارض جانبی است لازم است حتماً قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که با انجام راهکارهای قبلی کودک شما بهبود نیابد و یا خونریزی تشدید شود، می بایست با مشورت پزشک از سایر روشها مانند جراحی و لیزر برای درمان کودک خود استفاده نمایید.

برخی از راهکارهای خانگی برای درمان بواسیر کودکان به این شرح است :

• مصرف غذاهای پرفیبر
  • نوشیدن آب به میزان کافی
  • استفاده از حمام سیتز یا نشیمن 2 الی 3 بار در روز
  • مصرف استامینوفن مناسب کودکان برای کاهش درد کودکان
  • استفاده از کمپرس یخ به منظور کاهش درد

پیشگیری از بواسیر در کودکان

مهمترین راهکارهایی که برای پیشگیری از بواسیر در کودکان پیشنهاد می شود، به این شرح است :

• مصرف غذاهای پر فیبر مانند مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و حبوبات
  • مصرف کافی آب و نوشیدنی ها حداقل به میزان 8 لیوان در طول روز