سندروم روده ی تحریک پذیر

سندروم روده ی تحریک پذیر یا IBS یک اختلال عمومی است که بیش از ۱۵ درصد از مردم با آن مواجه هستند. IBS یکی از انواع مختلف اختلالات دستگاه گوارشی است که طی آن روده عملکرد عادی ندارد ولی هیچ مشکل غیرعادی هم در اندام ها و یا در آزمایشات دیده و یافت نمیشود.

علائم IBS

افراد مبتلا به IBS ، دل درد ، تغییر حالت مدفوع ، اسهال و یا یبوست (یا هردو در زمان های متفاوت) دارند. علائم از ملایم تا شدید و در هر شخص متفاوت است و آمد و رفت دارد و همیشه در حال تغییر است. عمده ترین علائم IBS شامل دل درد ، پر بودن معده ، گاز و نفخ در ۳ روز در ماه بمدت ۳ ماه است. معمولا نارحتی های ناشی از IBS پس از اجابت رفع میشوند.

سندروم روده ی تحریک پذیر

علت IBS

دلیل اصلی IBS هنوز مشخص نشده ولی علائم حاکی از عملکرد غیرعادی یا ارتباط نادرست بین سیستم عصبی و عضله های روده است. این تنظیمات غیرعادی منجر به تحریک یا حساس شدن روده میشود. عضله های جداره ی روده هماهنگی خود را از دست میدهند و در زمان های مختلف یا بیش از حد و یا خیلی ضعیف منقبض میشوند و هرچند هیچ گرفتگی فیزیکی وجود ندارد ولی بیمار حس گرفتگی یا انسداد میکند. IBS در زنان دو برابر مردان دیده میشود. عوامل محیط زیستی ، ژنتیکی ، باکتری های موجود در معده ، رشد بیش از حد باکتری ها ، ناتوانی در انجام اجابت بطور خود به خود ، حساسیت بیش از حد روده ها ، اختلالات عصبی و هورمونی ، همگی علت های IBS بشمار می آیند.

استرس چه نقشی در IBSدارد؟

استرس ربطی به IBS ندارد چون IBS اختلال روحی یا روانی نیست ولی فشار روحی میتواند به نوعی آغازگر علائم باشد. خیلی از مردم وقتی عصبی یا مضطرب میشوند علائم IBS شان هم بیشتر میشود.

چطور بفهمیم مشکل از IBS است یا چیز دیگر

برای تشخیص IBS آزمایش خاصی وجود ندارد. معاینه ی کامل جسمی و بررسی دقیق سابقه ی بیمار توسط جراح یا متخصص دستگاه گوارش برای رد کردن بیماری های جدی تر ضروری است.

تب ، پایین بودن میزان گلبول قرمز خون ، خون ریزی مقعد و کم شدن بی دلیل وزن ، هیچ یک نشانه IBS نیستند و باید توسط متخصص پیگیری شوند.

درمان IBS چگونه است؟

همینکه بدانیم IBS مشکل جدی ای و خطر جانی ندارد از استرس می کاهد . کم کردن فشارهای روحی ، رفتار درمانی ، فیزیوتراپی ، بیوفیدبک و تکنیک های آرامش بخش همگی در رفع مشکلات IBS نقش دارند. بیمار با یادداشت کردن غذاها و فعالیت های روزانه میتواند برخی غذاها و یا عواملی که منجر به IBS میشوند را شناسایی کند.

هدف از درمان کم کردن علائم است و با اصلاح سبک زندگی مانند ورزش منظم و خواب بهتر میتوان به این هدف رسید . اصلاح رژیم غذایی هم در برخی بیماران موثر است.

غذاهای فیبردار میتواند در IBS هم مثبت عمل کند هم منفی . فیبر زیاد در بعضی افراد باعث نفخ و ناراحتی معده میشود . پروبیوتیک (باکتریهای خوب) هم برای بهبود IBS موثرند و میتوان آن را مکمل غذاهای دیگر کرد.

IBS از نوع متوسط تا شدید تنها با دارو بهبود می یابد ولی اثر دارو روی هر شخص متفاوت است. داروهای ضد اسپاسم برای کنترل علائم IBS مفید و داروهای ضد افسردگی در دوز پایین برای برخی بیماران موثر بوده اند.

درمان علائم چه مدت طول میکشد؟

درمان IBS پروسه ای بسیار کند است و شاید شش ماه یا بیشتر طول بکشد و صبوری بسیار مهم است.

اگر درمان نخواهم چی میشود؟

IBS باعث مشکلات جدی تر مانند سرطان یا خونریزی یا بیماری التهاب روده مثل کولیت نمیشود. اگر کار خاصی انجام نشود علائم می آیند و میروند و با گذشت زمان شاید بهتر و شاید هم بدتر شوند.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی