علت جوش مقعد و باسن با عکس; درمان خانگی جوش اطراف مقعدی

تصویر جوش مقعدی

ایجاد جوش تقریباً در هر نقطه از بدن از جمله مقعد، امکان پذیر است. در نزدیکی مقعد غده‌های بسیاری وجود دارد که دهانه این غدد به داخل روده ها باز می شود، اگر این دهانه به هر دلیلی مسدود شود مشکلاتی از جمله جوش مقعد را به همراه دارد. مهمترین نشانه بروز این عارضه، درد یا احساس برجستگی در ناحیه مقعد است. در این مقاله به بررسی ظاهر و درمان جوش‌های مقعد می پردازیم.

همچنین سایر دلایل ایجاد برآمدگی در مقعد مانند هموروئید، آبسه و زگیل را بررسی خواهیم کرد. این بیماری‌ها می‌توانند شبیه جوش‌ها به نظر برسند، اما به مراقبت‌ و درمان‌های متفاوتی نیاز دارند.

جوش مقعدی چیست؟

مانند سایر قسمت‌های بدن، می‌توانید دچار جوش مقعد به شکل پاپول، پوسچول یا ندول شوید. انواع آکنه در مقعد معمولاً بدون درد هستند اما هنگام رفتن به توالت تحریک می‌شوند. جوش مقعد اگر عفونی باشد با نام آبسه مقعد هم شناخته می‌شود که منجر به بروز برجستگی‌های عفونی در این ناحیه می‌گردد.

مرتبط: آبسه مقعدی چیست؟

عامل بروز این عفونت در این ناحیه را می‌توان بسته شدن دهانه غدد چربی مقعد معرفی نمود، که در نتیجه آن غدد متورم شده و باعث ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد می‌گردد. جوش مقعد به دو صورت سطحی و عمیق رخ می‌دهد و مسلماً نوع عمیق آن مشکلات و علائم بیشتری را به همراه دارد.

این بیماری در هر دو نوع عمیق و سطحی نیاز به درمان دارد، زیرا در غیر این صورت می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های اطراف شود و عوارض دیگری را در پی داشته باشد. از عوارض درمان نکردن این بیماری می‌توانیم به انتقال عفونت به دیگر نواحی، فیستول، کیست مویی و غیره اشاره کنیم.

تصاویر و عکس انواع جوش مقعد و باسن

در ادامه عکس انواع جوش مقعد و جوش‌های باسن را مشاهده می‌کنید:

عکس جوش اطراف مقعد
جوش باسن
جوش و کورک باسن

کمک به تشخیص علت جوش مقعد

برای تشخیص علت جوش مقعد می‌توانید از طریق شماره زیر برای تعیین وقت مشاوره و درمان تماس بگیرید.

جوش مقعدی در کودکان

ایجاد جوش مقعدی در کودکان زیر 1 سال بسیار شایع است. این بیماری در اغلب موارد به علت حساسیت ایجاد شده ناشی از پوشک آنها رخ می‌دهد، جوش ها در این ناحیه ممکن است حالتی برآمده و یا صاف داشته باشند. در برخی موارد دیگر ایجاد جوش در ناحیه ی اطراف مقعد کودک می تواند نشان دهنده ی برخی از بیماری ها از جمله ضعف سیستم ایمنی و یا دیابت باشد.همچنین ایجاد جوش مقعدی در کودکانی که با تازگی آنتی بیوتیک دریافت کرده اند شایع تر است.

جوش مقعد نوزادان به تدریج متورم و بزرگ می‌شود به گونه ای که نشستن و راه رفتن برای نوزاد شما دردناک می شود،همچنین در برخی موارد ممکن است خود به خودی دهانه جوش باز شود، و خون و چرک آن نیز تخلیه شود به دنبال آن از میزان درد کاسته می شود ولی خود شما هرگز اقدام به تخلیه چرک نکنید زیرا ممکن است موجب گسترش عفونت شود.

جوش مقعد در کودکان

علت ایجاد جوش در مقعد

همانطور که در بالا گفته شد، زمانی که منافذ پوست اطراف مقعد مسدود شود، جوش ایجاد می‌شود. متأسفانه غدد چربی می‌توانند بیش از حد فعال شوند و مقدار زیادی روغن (سبوم) تولید کنند که باعث مسدود شدن منافذ می‌شود. شایع ترین عواملی که باعث مسدود شدن منافذ و علت جوش مقعدی شناخته می‌شوند:

تعریق زیاد: یکی از عواملی که می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش مقعد شود, تعریق زیاد است.

باکتری‌ها: از آنجایی که مقعد جایی است که مدفوع از رکتوم خارج می‌شود، این ناحیه حاوی باکتری‌های زیادی است. فعالیت جنسی نیز ممکن است باعث افزایش باکتری در این ناحیه شود.

هورمون‌ها: تغییرات در سطوح هورمونی شما که در اثر بلوغ، بارداری، سیکل‌های قاعدگی و حتی استرس ایجاد شود، می‌تواند باعث شود که غدد چربی بیش از حد چربی تولید کنند و جوش مقعدی ایجاد شود.

عوامل دیگری که می‌توانند احتمال ایجاد جوش در مقعد و سایر نقاط بدن را افزایش دهند:

  • ژنتیک
  • تحریک پوست
  • بهداشت
    رژیم غذایی

بیماری‌های مشابه جوش مقعد

هنگامی که پزشکان برجستگی روی مقعد را بررسی می‌کنند، سایر شرایط احتمالی را در نظر می‌گیرند. زیرا جوش ممکن است به دلیل شرایط دیگری باشد که علائم مشابهی دارند. سایر دلایل ایجاد برآمدگی در مقعد بر اساس گفته سایت www.medicalnewstoday.com عبارتند از:

غدد چربی یا لیپوم

لیپوم‌ها غدد چربی هستند که به دلیل رشد بیش از حد سلول‌های چربی در بافت زیر پوست تشکیل می‌شوند. این غدد که به آن‌ها کیست چربی هم گفته می‌شود، بافت‌های نرمی هستند که به راحتی با لمس جابجا می‌شوند. این تومورهای چربی بدون درد هستند و معمولا نیازی به درمان ندارند، اما در صورتیکه دردناک شوند می‌توانید برای درمان آن‌ با جراحی اقدام کنید.

بواسیر یا هموروئید

هموروئید در واقع رگ‌های خونی بزرگ شده هستند که در داخل یا اطراف مقعد ایجاد می‌شوند. این عارضه به دلیل ایجاد فشار زیاد در مقعد به وجود می‌آید. علائم بواسیر شامل خونریزی هنگام اجابت مزاج، بیرون زدگی، خارش، درد و ایجاد توده‌های حساس در اطراف مقعد است. روش‌های درمان هموروئید با توجه به نوع و شدت پیشرفته عارضه متفاوت است. افراد به دلایل زیر ممکن است به هموروئید مبتلا شوند:

  • یبوست مزمن
  • بارداری
  • زور زدن زیاد در هنگام اجابت مزاج
  • عملکرد معیوب روده
  • عادات توالت (به عنوان مثال، صرف زمان زیادی برای نشستن روی توالت)

آبسه مقعدی یا فیستول

آبسه مقعدی عفونت حاد حفره‌ای در نزدیکی مقعد یا راست روده است. آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که غدد مقعدی با باکتری مسدود شود. این عارضه به شکل یک تورم قرمز رنگ و دردناک در پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود.

اگر عفونت آبسه درمان نشود، ممکن است به فیستول مقعدی تبدیل شود. فیستول تونلی است که در زیر پوست ایجاد می‌شود و غده مسدود شده مقعد را به آبسه متصل می‌کند. برخی از علائم این بیماری شامل احساس درد و تحریک پوست اطراف مقعد، خونریزی و همچنین خروج عفونت از مقعد است. تنها راه درمان فیستول مقعدی، جراحی و لیزر است.

کیست مویی

برخی از افراد ممکن است یک گودی کوچک یا یک برآمدگی دردناک در بالای خط باسن یا انتهای ستون فقرات مشاده کنند. این عارضه به دلیل بازگشت مو به زیر پوست و همچنین تجمع چرک و مواد زائد ایجاد می‌شود. از شایع‌ترین علائم کیست مویی می‌توان به ایجاد سوراخ‌های ریز روی برآمدگی و تخلیه چرک و خونابه همراه با بوی بد، تورم ملتهب و دردناک و در صورت پیشرفت عفونت، احساس تب اشاره کرد.

معمولا تنها راه درمان کیست مویی، تخلیه مواد زائد و عفونت در زیر پوست است که با جراحی و لیزر کیست مویی امکانپذیر است. تعلل در درمان این عارضه باعث پیشرفت عفونت این بیماری می‌شود و روند درمان را پیچیده‌تر می‌کند.

فولیکولیت

اگر چیزی شبیه جوش روی باسن خود دیدید، ممکن است تصور کنید که آکنه است. در واقع، فولیکول مو ملتهب (فولیکولیت) شایع‌ترین علت جوش‌های قرمز و ملتهب روی باسن شما است. شما فولیکول‌های مو را تقریباً در تمام نواحی پوست از جمله روی باسن خود دارید اما اصطکاک ناشی از لباس‌های تنگ و تعریق زیاد می‌تواند فولیکول‌های مو را تحریک کند. اگر فولیکول مو تحریک شود، قرمز و متورم شده و برجستگی های ملتهب سر سفیدی را ایجاد می‌کند. این برآمدگی‌ها همچنین می‌توانند دردناک یا خارش دار باشند، اما نه همیشه.

زگیل مقعد

افراد به دلیل ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به زگیل مقعدی مبتلا می‌شوند که یکی از شایع ترین عفونت‌های مقاربتی (STIs) است. زگیل‌‌های مقعدی مقعدی معمولاً به صورت توده‌های ریز روی مقعد ظاهر می‌شوند که به کوچکی یک سر سوزن هستند. برخی از افراد ممکن است زگیل‌های بزرگتری داشته باشند که کل ناحیه را می‌پوشاند و برخی دیگر ممکن است در داخل مقعد دچار زگیل شوند.

اغلب، افراد ممکن است متوجه نباشند که زگیل مقعد دارند، زیرا آنها بدون درد هستند. زگیل مقعد به شکل برجستگی‌های نرم و مرطوب است که قهوه‌ای روشن یا همرنگ پوست فرد هستند. اگر زگیل مقعدی تحریک شود، ممکن است منجر به خارش، خونریزی و ترشحات مخاطی شود.

درمان جوش مقعد

درمان جوش‌های مقعدی شامل تخلیه چرک آن می‌باشد، این کار بسته به شدت عفونت جوش و یا آبسه ممکن است در مطب تحت بی حسی و یا در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام گیرد، درمان سرپایی جوش مقعدی برای موارد سطحی است و در محیط مطب و ترجیحاً استریل صورت می‌گیرد. برای اینکار برشی سطحی بر روی جوش ایجاد می‌شود پس از تخلیه و شستشوی آن یک گاز استریل قرار می‌دهند.

برای درمان جوش مقعدی عمیق نیاز به بستری شدن در بیمارستان و استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی است، برای تخلیه چرک یک برش عمیق زده می‌شود که بسته به ناحیه درگیر دارد. در این حالت بیمار نیاز به اقامت در بیمارستان داشته و باید از داروهای ضد درد برای تسکین درد او استفاده شود. اگر این روش با استفاده از لیزر انجام شود ، بیمار متحمل درد و خونریزی کمتری خواهد بود و زخم حاصل از جوش مقعد نیز به سرعت بهبود می‌یابد.

عمل جوش مقعد

برخی از بیماران پس از انجام عمل علاوه در درمان با داروی مسکن نیاز به استفاده داروهای آنتی بیوتیک نیزدارند، در واقع می‌توان گفت مصرف آنتی بیوتیک به افرادی با بیماری‌هایی نظیر دیابت، سرکوب سیستم ایمنی، اختلالات دریچه قلب و غیره توصیه می‌شود.

درمان جوش یا همان آبسه مقعدی بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم درمان و یا تکمیل نکردن فرآیند درمان ممکن است بیمار مبتلا به فیستول شود.

درمان فوری جوش مقعد

برای درمان سریع و تخلیه جوش یا آبسه مقعدی، همین حالا از طریق شماره تلفن زیر با کلینیک تماس بگیرید.

درمان خانگی و سنتی

برخی از روش‌های درمان خانگی جوش مقعدی به این شرح است:

  • درمان با عسل یکی از راهکارهای موثر است که می‌تواند عفونت ایجاد شده را به سرعت از بین ببرد، برای این درمان باید مقداری عسل را به موضع عفونت بزنید.
  • مصرف میوه‌هایی مثل هندوانه،انگور،گلابی و پرتقال می تواند به بهبود بیماری شما کمک نماید.
  • برای درمان آبسه می‌توانید برگ گیاه بارهنگ را بجوشانید، سپس له کرده و روی موضع قرار دهید.
  • استفاده دمنوش گیاه افسنطین برای درمان جوش مقعدی موثر است.
  • مقداری از گیاه زرآوند با 6 لیتر آب بجوشانید، بگذارید کمی خنک شود و سپس در آن بنشینید. این کار را یک هفته انجام دهید و سه روز وقفه ایجاد کنید و دوباره از مراحل را تکرار کنید. هشدار : این گیاه نباید خورده شود زیرا دارای خواص سمی و خطرناکی است.
  • ۲۰ گرم بومادران، ۱۰ گرم بابونه، ۱۰ گرم برگ گردو، ۱۰ گرم گل راعی، ۱۰ گرم گزنه و ۱۰ گرم گیاه قاصدک را در یک استکان آب مخلوط کنید و اجازه دهید صبح تا شب بماند، صبح روز بعد مخلوط را از صافی رد کرده و میل کنید، این دارو به رفع آبسه یا جوش مقعدی کمک می‌نماید.

درمان دارویی و پماد برای جوش‌ مقعد

بعد از معاینه پوست اطراف مقعد و تشخیص دقیق علت جوش مقعد، پزشک روش‌های درمانی را توصیه می‌کند.

  • چندین داروی آنتی بیوتیک که افراد معمولا برای درمان جوش‌های صورت و پشت استفاده می‌کنند، برای درمان این عارضه موثر هستند.
  • برای مسدود شدن منافذ پوست، متخصصان پوست استفاده از کرم رتینوئیدی مانند آداپالن را توصیه می‌کنند.
  • شستشوی بنزوئیل پراکسید نیز ممکن است کمک کند، زیرا می‌تواند باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرد.
  • گاهی اوقات ممکن است پزشک تکنیک‌های استخراج کمدو یا درمان‌های قوی آکنه را توصیه کند.

استفاده از برخی پمادها برای درمان جوش مقعد نیز می‌تواند موثر باشد:

  • پماد لیدوکائین
  • هیدروکورتیزون
  • پماد تتراسایکلین

چگونه از جوش مقعد و باسن جلوگیری کنیم؟

برای اینکه از ایجاد جوش روی باسن و مقعد خود جلوگیری کنید، سعی کنید این اقدامات احتیاطی را انجام دهید:

  • تا حد امکان لباس‌های گشاد بپوشید. لباس‌های تنگ به خصوص زمانی که با عرق ترکیب شوند، باعث تحریک پوست می‌شوند که منجر به فولیکولیت می‌شود. بعد از ورزش حتما لباس‌هایتان را عوض کنید و دوش بگیرید. 
  • اگر به فولیکولیت مبتلا می‌شوید، مطمئن شوید که فوراً آن را تحت درمان قرار داده‌اید تا از کربونکول و نیاز به درمان تهاجمی‌تر جلوگیری کنید.
  • اگر به تیغ یا ژیلت حساسیت دارید، برای شیو کردن نواحی حساس از گزینه دیگری استفاده کنید.
  • از استفاده دستمال مرطوب، به خصوص آنهایی که با MI ساخته شده اند، خودداری کنید.
  • بهداشت مقعد را به خوبی رعایت کنید و روزانه لباس زیرتان را تعویض کنید.
  • سعی کنید از لباس زیر نخی استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد جوش در مقعد

برخی از این راهکارهای پیشگیری به این شرح است:

  • حفاظت در مقابل بیماری‌های آمیزشی (STI ها) و درمان سریع برای هر عفونت مهم است.
  • استفاده از کاندوم، به ویژه در هنگام رابطه جنسی مقعدی، در پیشگیری از STI هایی است که ممکن است باعث آبسه های مقعد شود، موثر است.
  • بهداشت خوب و پاکیزگی در منطقه مقعد یک حفاظت مهم در برابر جوش مقعدی برای کودکان و بزرگسالان به شمار می رود.
  • آبسه‌های مقعد می‌توانند عوارض مختلفی ایجاد کنند، اما این بیماری قابل درمان است اما بهتر فاکتورهای خطر را بشناسید و اطمینان حاصل کنید که هرگونه شرایط بهداشتی که ممکن است خطر را افزایش دهد نظارت و مدیریت می کنید. اگر متوجه مشکلات مقاربت شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز عوارض بعدی مثل فیستول مقعد در امان باشید.

پرسش‌های متداول

نام خود را وارد کنید
پر کردن این قیمت اجباری نیست
شماره موبایل خود را وارد کنید
352 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
مریم

سلام من الان یه هفته ی هست به فاصله دو سانتی مقعده یه جوش زدم که الان ۵روزی هست بدون اینکه فشار بدم چرکی بیرون زد ودوروزی یه کم خون روزی هم داشت ولی چرکی قطع نشده درادامه وسفت هم هست میشه راهنمایی کنید

عماد

سلام وقت بخیر
۲روزه که کنار مقعدم یه چیزی شبیه جوش دراومده یکم سفت و برجسته هست و الان هرموقعی ازش خون میاد میشه لطفا راهنمایی کنید که چیه؟
درد خیلی کمی داره
ولی بیشتر مواقعی که راه میرم خونریزی داره

sana

من دو تا جوش درس روی باسنم دارم اولا قرمز و سفت بود بعدش خوب میشد اما الان مدتی هس ک هی برامده میشه دردم میکنه وقتی میشینی توشم چرکه با اینکه بش دس نمیزنم و نمیترکونمش خودش میترکه و خونریزیم داره اندازه نخوده ولی خونریزیش گاهن بند نمیاد چیکار کنم خونریزی نکنه

بهمن

با سلام
الان یکی دو روزه که بالاتر از مقعدم ، ناحیه انتهایی ستون فقراتم درد شدیدی داشتم. تا دیروز چیزی در اون ناحیه نبود ولی امروز یه جوش سیاه رنگ بزرگ به اندازه یه نخود دراومده.خیلی هم نرمه انگاری عفونت یا آب داخلش باشه.همراه با درد شدیده که با مسکن آروم میشه.
به نظرتون چی میتونه باشه

فاطمه کرمی

سلام من لا ی باسنم به سمت بالا یه چوشی زدم خیلی درد داشت به حدی که نمی‌تونستم اصن راه برم
الان بعد چندماه مثل یه گوشت اضافه شده و درد می‌کنه چکار کنم،

شهرام

سلام ببخشید دور مقعد یه جوش بیرون شده ایا درمان خانگی داره

ریحانه

من 17 سالم دور مقعدی جوش زده درد داره میسوزه واسه نشستن خیلی اذیت میشم چیکار کنم

نازی

سلام من ۱۷ سالمه و دور مقعدم هم ی حالت جوش هایی م آبکی هست در آمده هم بواسیر شده چیکار کنم

لیلا

سلام پسر ۶ ساله دارم که حدود ۱هفته میشه ک جوشهای اطراف مقعد داره وانتهای ستون فقرات هم حالت زخم سوختگی ایجاد شده لطفا راهنماییم کنید

بهنام

سلام من ۱۵ سالم هست و حدود یک ماهی میشه که روی باسنم جوش میزنم که بعد از یک یا دو هفته خوب میشه ولی یجوش دیگه ی قسمت دیگه مثل همون در میاد
ترشحی نداره و از عدس کوچیکتره
امکان داره چیز خطرناکی باشه؟