بیماری رکتوسل

رکتوسل ورم کردن دیواره ی جلویی رکتوم به دیواری پشت واژن است. رکتوسل معمولا به خاطر نازک شدن سپتوم رکتوواژینال (بافت بین رکتوم و واژن) و ضعیف شدن عضلات کف لگن رخ میدهد. این عیب بسیار عمومی است و اکثر زنان هیچ علائمی ندارند. البته اندام های لگنی دیگر هم میتوانند به واژن ورم کنند مثل مثانه (سیستوسل) و روده ی کوچک (انتروسل) که همگی منجر به علائمی مشابه میشوند.

بیماری رکتوسل

چه چیزی باعث رکتوسل میشود؟

موارد بسیاری باعث ضعیف شدن کف لگن و بروز رکتوسل میشوند مانند زایمان طبیعی ، جراحات موقع زایمان (فورسپس ، طی خلاء ، شکاف ، اپی زیاتومی) ، یبوست ، فشار هنگام اجابت و جراحی رکتوم یا هیسترکتومی).

علائم مربوط به رکتوسل

رکتوسل های کوچک معمولا علائمی ندارند و فقط طی معاینه جسمی روتین یافت میشوند. زمانیکه رکتوسل بزرگ باشد بصورت ورم به درون واژن حس میشود. دیگر علائم رکتومی متواند شامل اجابت مشکل و سخت ، نیاز به فشار دادن واژن و یا فضای بین رکتوم و واژن طی اجابت ، فشار آوردن طی اجابت ، یبوست ، تمایل به چند اجابت در روز و درد رکتوم باشد.

هر از گاه مدفوع در ورم کردگی رکتوم گیر میکند و به همین خاطر عمل اجابت سخت میشود. علائم واژنی شامل مقاربت جنسی دردناک ، خونریزی واژن و احساس پری در واژن میباشند.

تشخیص رکتوسل چگونه است؟

رکتوسل غالبا تصادفی طی معاینه ی جسمی یافت میشود ولی ارزیابی شدت و رابطه ی احتمالی آن با یبوست طی معاینه ی جسمی مشکل است. آزمایش رکتوسل شامل بکارگیری اشعه ایکس خاص بنام دیفیکوگرافی (تنقیه ی ماده ی کنتراس به رکتوم و گرفتن عکس با اشعه ایکس هنگام اجابت) است که بسیار دقیق بوده و با آن میتوان اندازه رکتوسل و قدرت تخلیه ی کامل را بررسی کرد.

درمان رکتوسل به چه صورت است؟

رکتوسل به طور عادی نیازی به درمان ندارد و فقط زمانی به آن رسیدگی میشود که علائم شدید شده و در کیفیت زندگی شخص مداخله کند. قبل از هر گونه درمان پزشک می بایست طی ارزیابی دقیق مطمئن شود تمام ناراحتی بیمار فقط به خاطر رکتوسل است. برای درمان رکتوسل دو گزینه ی دارویی و جراحی موجود است. اکثر رکتوسل ها با دارو رفع میشوند ولی کلا درمان بستگی به شدت علائم دارد.

درمان رکتوسل فقط با دارو

پرهیز غذایی برای جلوگیری از یبوست و فشار بیش از حد طی اجابت بسیار مهم است. رژیم غذایی فیبر بالا حاوی ۲۵ الی ۳۰ گرم فیبر در روز برای این رسیدن به این هدف مناسب است و شامل مکمل های فیبردار و غلات فیبر بالا میباشد.همچنین مصرف آب (روزانه ۶ الی ۸ لیوان) نیز توصیه میشود. بکمک این موارد مدفوع نرم و نیاز به فشار زیاد طی اجابت نخواهد داشت و در نتیجه از ورم رکتوسل جلوگیری میشود. درمان های دیگر شامل تمرینات کف لگن مانند کگل ، نرم کننده های مدفوع ، درمان جایگزینی هورمون و پرهیز از فشار طی اجابت است. برخی اوقات وارد کردن فشار بر پشت واژن طی اجابت کمک میکند.

جراحی رکتوسل چگونه است؟

جراحی رکتوسل فقط زمانی لازم است که علائم علی رغم استفاده از دارو ادامه داشته و جلوی فعالیت های روزمره فرد را بگیرد. برای رکتوسل جراحی های شکم ، رکتوم . واژن قابل انجام میباشند و انتخاب از بین آنها بستگی به اندازه و علائم مربوط دارد. در اکثر جراحی ها بافت اضافه ای که رکتوسل را ساخته و دیواره ی بین رکتوم و واژن را با بافتهای اطراف تقویت میکند برداشته میشود. میزان موفقیت جراحی بستگی دارد به شدت و مدت علائم. برخی خطرات ناشی از جراحی رکتوسل شامل خون ریزی ، عفونت و درد هنگام مقاربت جنسی و همچنین امکان وقوع مجدد یا بدتر شدن است.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی