طی این حالت ، در کنترل مدفوع یا گاز اختلال ایجاد شده و علائم میتواند از درجه کم که عدم کنترل ملایم گاز است تا درجه شدید که عدم کنترل مدفوع نرم یا سفت است متغیر باشد. بی اختیاری مدفوع یک مشکل عمومی است ولی غالبا از روی خجالت مخفی نگه داشته و اگر درمان نشود منجر به انزوای اجتماعی و کیفیت نامطلوب سبک زندگی میشود.

بی اختیاری مدفوع

دلیل بی اختیاری مدفوع

دلایل شامل :

• جراحت طی زایمان
  • آسیب دیدن عضلات مقعد
  • تحلیل قدرت عضلات مقعد
  • سن
  • بیماری های عصبی

علت ها گوناگون هستند ولی در بین آنها آسیب دیدن عضلات مقعد طی زایمان عمومی ترین است چون عصب های درگیر با این عضلات آسیب می بینند و همین باعث بی اختیاری میشود. در بیشتر موارد جراحات سریعا پس از زایمان شناسایی میشوند ولی امکان اینکه مشکل در آینده دور خود را نشان دهد نیز وجود دارد و به همین خاطر شاید زایمان به عنوان علت اصلی بی اختیاری کنار گذاشته شود ، در صورتیکه بوده است.

مشابه همین مورد ، جراحی یا آسیب دیدن بافت های پیرامون مقعد هم میتوانند روی کنترل مدفوع اثر بگذارند. در بعضی افراد قدرت عضلات مقعد در سنین بالا کاهش می یابد و در همین راستا مشکلات جزئی در سنین پایین میتوانند در سنین بالا شدیدتر شوند.

بیمارانی که سکته شدید داشته اند یا از مشکلات عصبی مانند جراحات نخاعی یا جنون رنج میبرند هم بی اختیاری مدفوع پیدا میکنند.

اسهال باعث میشود تا فرد بخاطر دفعات زیاد اجابت ، احساس فوریت یا ترشح کند. اگر خون ریزی همراه با بی اختیاری مدفوع دارید سریعا به پزشک رجوع کنید چون این علائم دال بر التهاب روده (کولیت) ، تومور مقعد یا پرولاپس مقعد میباشد (تمام شرایطی که نیاز به بررسی سریع پزشک دارند).

چگونه علت اصلی بی اختیاری مدفوع مشخص میشود؟

در وحله ی اول توضیح علائم به پزشک درجه و میزان بی اختیاری و تاثیر آن بر سبک زندگی روزمره بیمار مشخص میگردد. بسیاری از نشانه ها و دلایل بی اختیاری در سوابق پزشکی بیمارموجودند. زایمان های متعدد ، نوزاد سنگین ، زایمان توسط انبر قابلگی یا اپی زیاتومی (برش جهت کمک به زایمان) همگی میتوانند به عضلات و عصب ها آسیب برسانند. در بعضی موارد بیماری قبلی و داروهای تجویز شده هم در بی اختیاری موثرند ، بنابراین هرگونه سابقه بیماری یا جراحی مقعد را با پزشک در میان بگذارید.

معاینه ی جسمی از ناحیه مقعد ضروری است چون جراحات بسادگی تشخیص داده میشوند. ضمنا میتوان از سونوگرافی ناحیه مقعد برای به تصویر کشیدن عضلات و جراحات احتمالی استفاده کرد. برای بررسی بیشتر عملکرد عضلات و عصب هایی که در بی اختیاری دخیل هستند آزمایشات گوناگونی موجود است که با مشورت و توصیه پزشک قابل انجام هستند .

بی اختیاری مدفوع

برای رفع مشکل بی اختیاری مدفوع باید چکار کرد؟

پس از بررسی دقیق سابقه بیمار ، معاینه جسمی و آزمایشات لازم میتوان شدت مشکل و سپس درمان لازمه را تجویز کرد.

گزینه های بدون جراحی:

• تغییر در رژیم غذایی
  • داروهای یبوست
  • دارو برای کولیت های کنونی (التهاب روده ) یا اسهال
  • ورزش های تقویت عضلات
  • گزارش عملکرد

مشکلات جزئی به سادگی با رژیم غذایی و داروهای یبوست درمان و رفع می شوند چون مدفوع سفت بهتر از مدفوع شل قابل کنترل است. بیماری های التهاب روده و مقعد هم منجر به بی اختیاری مدفوع میشوند و درمان آنها میتواند در بهتر شدن یا از بین رفتن کامل بی اختیاری نقش ایفا کند. بعضی مواقع تغیر داروی های تجویز شده هم کمک میکند. برای تقویت عضلات و موارد جزئی هم میتوان ورزش های خانگی ساده انجام داد.

گزینه های جراحی:

• جراحی عضلات
  • تحریک عصب کنترل کننده عضلات و پوست مقعد
  • تزریق ماده ی حجیم کننده در مقعد
  • جراحی کولوستومی (ایجاد دریچه بین روده و سطح بدن)

چندین گزینه ی جراحی برای درمان بی اختیاری وجود دارد و با جراحی میتوان آسیب های وارد شده به عضلات مقعد را رفع کرد. وارد کردن تحریک کننده به عصبهایی که عضلات و پوست مقعد را تحت کنترل دارند هم موثرند. تزریق ماده حجم دهنده به درون مقعد هم علائم بی اختیاری را رفع میکند. برای موارد حاد بیمار تحت کولوستومی قرار میگیرد که بهترین روش درمان میباشد. تمام این گزینه ها برای همه مناسب نیست و می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی