بیماری پیلونیدال

بیماری پیلونیدال و علت آن چیست؟

این بیماری عفونت مزمن پوست در شکاف باسن طبق شکل۱ است. علت این وضعیت فرو رفتن موها درون پوست ناحیه معمولا بین شکاف باسن است. پیلونیدال بیشتر در مردان رخ میدهد تا زنان و غالبا بین سنین نوجوانی تا چهل سالگی پیش می آید و در افراد چاق یا کسانیکه موهای ضخیم و سفت دارند معمول است.

درمان پیلونیدالعکس۱

علائم پیلونیدال چیست؟

علائم از گودی کوچک تا توده ی دردناک متغیر است و غالبا با ترشح مایعی بی رنگ یا کدر یا خونی همراه است. ناحیه پس از عفونت قرمز رنگ ، بسیار حساس ، چرکی با بوی بد در می آید. عفونت ضمنا میتواند منجر به تب ، ضعف و تهوع شود.

برای این بیماری یک سری الگوی مشابه وجود دارد و برای تقریبا همه بیماران از آبسه ی حاد (ورم ، حساس شدن محل و ترشح چرک) شروع میشود و پس از رفع آبسه (خودبخود یا با درمان) معمولا بیمار دچار سینوس پیلونیدال میشود. سینوس ، حفره ایست زیر پوست که طی یک یا چند سوراخ به سطح پوست درز میکند و اگرچه بعضی سینوس ها بدون درمان رفع میشوند ولی در اکثر موارد جراحی جزئی لازم است.

احتمال بازگشت عفونت و التهاب سینوس بسیارکم است. این بیماری مزمن باعث ورم کردن ، درد و ترشح میشود و در اکثر موارد جراحی لازم است.

درمان پیلونیدال

درمان به نوع و حالت بیماری بستگی دارد. برای کاهش التهاب و درد آبسه ی حاد باید در آن شکاف ایجاد و چرک تخلیه شود و اینکار در مطب پزشک همراه با بی حس کننده انجام پذیر است. سینوس مزمن معمولا باید طی جراحی باز شود و خارج گردد.

کیست های پیشرفته یا عود شده باید با جراحی درمان شوند. روش های بکار رفته متغیر است ، در بعضی موارد سینوس با برش زدن باز میشود (عکس۲) و با فلپ بسته. زمان التیام برای جراحی ها بزرگتر بیشتر است. برای زخم های باز باید از پانسمان برای تمیز نگه داشتنش استفاده شود و اگرچه التیام چند هفته طول میکشد ولی میزان موفقیت در زخم های باز بیشتر است. احتمال عفونت در جراحی های بزرگ و بستن زخم با فلپ بیشتر است ولی برای برخی بیماران ضروری است. جراح شما را از گزینه های موجود مطلع تا جراحی مناسب را انتخاب کنید.

درمان پیلونیدالعکس۲

پس از جراحی چه مراقبت هایی لازم است؟

اگر زخم بسته شود ، فقط باید آن را تمیز و خشک نگه داشت تا کاملا التیام یابد ولی اگر از نوع باز باشد باید برای خروج ترشحات و التیام از درون به بیرون از پانسمان استفاده شود.

پس از التیام ، پوست باسن باید پاکیزه و بدون مو نگه داشته شود و برای اینکار میتوان از تیغ و یا مواد موبر هر دو یا سه هفته یکبار تا سن سی سالگی استفاده کرد. پس از این سن موها باریکتر و نرم تر و شکاف باسن کم عمق تر میشود.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی