بیماری دیورتیکولیت چیست؟

دیورتیکولیت یک اسم کلی به وضعیتی که کیسه های کوچک در دیواره ی روده بزرگ ایجاد و همچنین به عوارض و پیچیدگی هایی که از آنها ناشی میشوند داده میشود. دیورتیکولوز هم یعنی داشتن دیورتیکول درون روده ولی بدون عوارض یا مشکلات ناشی از کیسه ها. پیچیدگی های ناشی از دیورتیکولیت شامل سوراخ شدن ، فیستول ، خون ریزی و تنگی میباشد.

بیماری-دیورتیکولیت

دیورتیکولیت در واقع التهاب روده بزرگ است که به نظر میرسید از سوراخ شدن کیسه ها ایجاد میشود. معمول ترین علائم دیورتیکولیت داشتن درد شکم و تب است. درضمن یکسری عوارض و پیچیدگی ثانوی ناشی از حمله ی دیورتیکولیت وجود دارد که شامل تشکیل آبسه (ورم چرکی) و سوراخ شدن جداره ی روده با پریتونیت است. آبسه کیسه ای است پر از چرک و پریتونیت عفونتی است که به راحتی درون شکم پخش میشود. شخص در اثر پریتونیت سخت بیمار میشود و حتی خطر جانی دربردارد.

از عوارض دیگر دیورتیکولیت باید به خون ریزی ، تنگ شدن روده و تشکیل کانال به پوست یا اندام های دیگر (فیستول) اشاره کرد. فیستول معمولا بین روده و معده اتصال ایجاد میکند ، ضمنا میتواند بین روده و نقاط دیگر مانند پوست ، رحم ، واژن یا دیگر بخشهای روده هم کانال بزند.

علت بیماری دیورتیکولیت

کلی ترین فرضیه ای که تاکنون مورد قبول جامعه پزشکی قرار گرفته اینست که فشار زیادی درون روده بخاطر غذاهای کم فیبر و گوشت قرمز باعث ورم نقاط ضعیف دیواره ی روده و تشکیل کیسه ها میشود. در حال حاظر هنوز معلوم نیست چگونه این کیسه ی ملتهب و باعث دیورتیکولیت میشوند.

تشخیص دیورتیکولیت

دیورتیکولیت غالبا هیچ علائمی ندارد و فقط طی کولونوسکوپی مشخص میشوند. این بیماری با دل پیچه در پایین شکم و تب مشخص میگردد و برای تایید بیماری از سی تی اسکن از شکم و لگن استفاده می گردد.

درمان دیورتیکولیت

اکثر افراد هیچ علائمی ندارند و فقط باید مصرف گوشت قرمز را کم و سبزیجات و میوه و غذاهای پر فیبر را زیاد کنند. دیورتیکولیت آبسه دار با تجویز آنتی بیوتیک (خوردنی یا تزریقی) رفع میشود.

جراحی فقط در موارد زیر مورد نیاز است:

• سوراخ شدن دیواره ی روده و نشت مدفوع به معده که منجر به پریتونیت شده است. در این حالت شخص کاملا احساس مریضی کرده و نیاز به جراحی اضطراری دارد.
  • آبسه ای که نمیتوان کاملا تخلیه اش کرد.
  • دیورتیکولیتی که حاد شده و به آنتی بیوتیک ها جواب نمیدهد
  • کسانیکه سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده ، یا بخاطر شیمی درمانی یا پیوند عضو.
  • دیورتیکولیتی که منجر به فیستول یا تنگی شده.
  • بیمارانی که چندین بار تحت حمله بیماری قرار گرفته اند

در جراحی دیورتیکولیت معمولا بخشی از روده برداشته میشود. در جراحی شاید نیاز به انجام کولوستومی یا ایلوستومی شود (بیرون آوردن روده از دیواره ی شکم و اتصال کیسه برای جمع ضایعه). انجام جراحی کاملا انحصاری بستگی به وضعیت هر بیمار دارد.

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

شما مجاز هستید تا از تگ های HTML زیر استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

پاک کردن ارسال