اختلال عملکرد کف لگن

اختلالات کف لگن باعث یک سری مشکل در نگهداری و تخلیه ی مدفوع و همچنین درد میشود. علائم میتوانند شدید و حتی معلول کننده باشند و بیمار از روی خجالت به پزشک مراجعه نکند. اصل مهم برای بیمار اینست که درک کند این اختلالات کاملا عمومی است و میتواند با ارزیابی دقیق درمان مناسبی برای این مشکل دیرینه و خسته کننده پیدا کند.

اختلالات عملکرد کف لگن

انواع اختلالات کف لگن

• رکتوسل : اختلالی که در زنان رخ میدهد و بخاطر ضعیف شدن دیواره ی عضلانی بین رکتوم و واژن ، رکتوم به پشت واژن برآمدگی ایجاد میکند . در این حالت مدفوع توسط رکتوسل گیر میکند و عبور نمی کند و ضمنا هنگام فشار (طی اجابت) در پشت واژن احساس برآمدگی وجود دارد.
  • انقباض Puborectalis متناقض : زمانی رخ میدهد که عضله های پیوبورکتالیس (که اطراف رکتوم پایینی قرار گرفته و اجابت را کنترل میکند) هنگام اجابت به خوبی شل نمیکنند. این حالت مثل اینست که کسی به درب بسته فشار می آورد.
  • سندروم درد لگن:
  • سندروم لواتور : احساس فشار دردناک ، مبهم یا اپیزودیک مبهم در بالای رکتوم
  • Coccygodynia : درد مجزا همراه با فشار روی Coccyx یا دنبالچه که معمولا ناشی از ترومای دنبالچه است.
  • Proctalgia Fugax : درد زودگذر در رکتوم که غالبا بیمار را از خواب بیدار و چند دقیقه طول میکشد . تصور میشد درد بخاطر اسپاسم رکتوم و یا عضلات کف لگن باشد.
  • پودندال عصبی : درد مزمن در کف لگن در عصب های پودندال که اعصاب اصلی حسی در کف لگن میباشند.

ارزیابی اختلالات کف لگن

ارزیابی اصلی طی مطالعه ی دقیق سابقه ی بیمار و معاینه جسمی صورت میگیرد. عضلات و عصب هایی که برای نگهداری و تخلیه مدفوع درگیر هستند عملکرد پیچیده ای دارند ، لذا تشخیص و درمان اختلالات مربوطه نیاز به آزمایشات متعددی دارد و شامل موارد زیر میباشند:

• سونوگرافی اندوآنال/اندورکتال : تصویر تشریحی کامل از ساختار مقعد و جداره ی رکتوم.
  • تست مانومتری از آنورکتال : ارزیابی عملکرد عضلات لگن ، مقعد و رکتوم.
  • تست تاخیرعصب پودندال : ارزیابی عملکرد عصب های کف لگن و عضلات اسفینکتر مقعد.
  • الکترومیوگرافی (EMG) : روش دیگری برای ارزیابی فعالیت اعصاب و عضلات اسفینکتر مقعد و کف لگن.
  • ویدئو دیفیکوگرافی : نوع خاصی از تست اشعه ایکس برای ارزیابی هماهنگی حرکات عضلات کف لگن هنگام اجابت.
  • بررسی عبوری کولون : ارزیابی عبور مدفوع ازروده بزرگ و تشخیص دلایل احتمالی یبوست مزمن.

درمان اختلالات کف لگن

برای درمان این اختلالات گزینه های متعددی بستگی به نوع و شدت علائم وجود دارد . اصلاح رژیم غذایی ، مصرف فیبر بالا و مایعات به رفع مشکل کمک میکنند. بیوفیدبک ، نوع خاصی از  فیزیوتراپی کف لگن برای بهتر کردن حس رکتوم و انقباض عضله ی کف لگن برای رفع این مشکل است. تحریک الکتریکی عضلات کف لگن در برخی موارد جواب میدهد. برای رفع یا کاهش درد ناشی از “سندروم درد لگن” میتوان از بیوفیدبک ، ماساژ درمانی ، تحریک الکتریکی یا تزریق داروی بی حس کننده یا ضد التهاب کمک گرفت. جراحی در این بیماری بسیار کم پیش می آید مگر اینکه رکتوسل خیلی بزرگ باشد.

پذیرش: از شنبه تا پنجشنبه فقط با تعیین وقت قبلی

۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۷ | ۰۹۱۹۷۷۱۵۵۲۸
آدرس: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، نبش زاینده رود، پلاک ۱۶ طبقه دوم

تعیین وقت اینترنتی