آبسه مقعدی

آبسه مقعدی جزء بیماری های خطرناک ناحیه ی مقعدی شناخته می شود که درمان به موقع آن بسیار حائز اهمیت است پس لازم است از نشانه های این بیماری آگاهی یابید و در صورت مشاهده هر یک از آنها به پزشک مراجعه کنید.

آبسه مقعدی چیست؟

اگر غده های اطراف مقعد به هر دلیلی مسدود شوند، التهاب، عفونت و تورم ایجاد شده و این تجمع عفونت منجر به آبسه در ناحیه ی مقعد می گردد.

آبسه مقعد در ناحیه ی اطراف مقعد رخ می دهد ولی ممکن است دقیقاً در ناحیه ی سوراخ مقعدی و یا بطور عمیق در انتهای راست روده یا رکتوم ایجاد گردد. از مهم ترین نشانه های آبسه مقعدی می توانیم به درد شدید در لبه مقعد،قرمزی و التهاب بافت های اطراف مقعد،ورم در لب مقعد و تب اشاره کنیم.

انواع آبسه مقعدی

1. آبسهٔ دور مقعدى : این آبسه زیر پوست مقعد و پائین‌ ترین قسمت مجرا مقعدى ایجاد مى‌شود.
  2. آبسهٔ ایسکیورکتال : حفرهٔ ایسکیورکتال را اشغال مى‌کند .( این نوع شایع نیست.)
  3. آبسهٔ رترورکتال (پشت مقعد عمیق) : این نوع در فضاى رترورکتال قرار دارد.
  4. آبسهٔ زیر مخاطی : در زیر مخاط بلافاصله و در بالای مجرا مقعد ایجاد می شود.
  5. آبسهٔ کناره‌اى (مارژینال) : در مجرا مقعدى در زیر آنودرم ایجاد می شود.
  6. آبسهٔ پِلوى رکتال (لگنى – رکتومی، سوپرالواتور) : بالای عضلهٔ بالابرندهٔ مقعد و زیر صفاق قرار دارد.
  7. آبسهٔ بین‌عضلانى : بین لایه‌هاى عضلات اسفنکتر قرار دارد.
  8. آبسهٔ جانبى : ممکن است از درون مثلثى که درست در پشت مقعد قرار دارد عبور کند و به‌ سمت مخالف دور بزند تا یک آبسهٔ به شکل نعل اسب تشکیل دهد.

انواع آبسه مقعدی

علل آبسه مقعدی

در اغلب موارد این آبسه به سبب وجود باکتری های شایع به نام های استافیلوکوک و اشرشیاکولی در ناحیه ی مقعد ایجاد می شود. اما ممکن است ناشی از وجود برخی از قارچ ها نیز در این ناحیه ی آبسه روی دهد.

اصلی ترین علائم آبسه مقعدی

مهمترین علائم ایجاد این بیماری به این شرح است:

• بدن درد
  • بی اشتهایی
  • گلودرد
  • درد شدید در لبه مقعد،قرمزی
  • التهاب بافت های اطراف مقعد
  • ورم در لب مقعد

راههای جلوگیری از آبسه مقعدی

بهترین جلوگیری از آبسه های مقعدی رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای است. که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

• جلوگیری از ابتلا به یبوست با مصرف زیاد آب و سبزیجات حاوی فیبر
  • شستشوی مقعد با استفاده آب گرم
  • اجتناب از ایستادن و نشستن به مدت طولانی
  • اجتناب از اجابت مزاج با زور و فشار
  • اجتناب از نشستن در محیط های مرطوب و خیس

ارتباط آبسه مقعدی و فیستول مقعدی

فیستول مقعدی را می توان ارتباطی غیر طبیعی میان دو بافت تعریف نمود، در مورد فیستول مقعدی این ارتباط ایجاد شده معمولا بین پوست اطراف مقعد و دهانه داخلی مقعد است. در مورد ارتباط آبسه مقعدی یا فیستول مقعدی می توان گفت در صورتی که پس از تخلیه چرک از آبسه مقعدی دهانه آن بسته نشود ممکن است به فیستول مبدل گردد در واقع در این صورت یک ارتباط غیر طبیعی میان پوست و قسمتی از روده ایجاد شده که موجب می شود باکتری های داخل مقعد به سطح پوست راه پیدا کرده و زخم مجدداً عود نماید و موجب می شود هر چند مدت یکبار آبسه مقعدی و جوش های چرکی در اطراف این ناحیه ایجاد شوند.

درمان آبسه مقعدی

جهت درمان آبسه مقعدی در صورتی که چرک ایجاد شده خود به خود تخلیه نشود نیاز به تخلیه توسط پزشک می باشد، در این روش که باید با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد با ایجاد یک برش بر روی آبسه عفونت ایجاد شده را تخلیه کرده و محل را پانسمان می نمایند. در مرحله ی بعد جهت جلوگیری از عفونت لازم است بیمار روزی ۲ الی ۳ بار به مدت ۱۵ دقیقه در تشت آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا علاوه بر کمک به درمان سریع تر از ایجاد عفونت جلوگیری شود. در کنار موارد ذکر شده ممکن است پزشک مصرف دارو های چرک خشک کن تزریقی و خوراکی و یا دارو های مسکن را نیز توصیه نماید.

۰۹۹۰۱۹۴۲۴۷۴ | ۰۲۱-۸۸۸۷۰۸۹۶
آدرس: میدان ونک، خ ملاصدرا، خ پردیس شرقی، ساختمان پردیسان، پلاک 14، طبقه 5